لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

اوچا: مهاجران اخراج شده از پاکستان در وضعیت بد قرار دارند


مهاجران افغان که از پاکستان اخراج شده اند. ملل متحد می گوید که این مهاجران در گام نخست به سرپناه، پول نقد، آب و غذا نیاز دارند.
مهاجران افغان که از پاکستان اخراج شده اند. ملل متحد می گوید که این مهاجران در گام نخست به سرپناه، پول نقد، آب و غذا نیاز دارند.

در حالی که اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان از پاکستان با سرعت زیاد ادامه دارد، دانیل اندرس، رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در افغانستان می‌گوید، اخراج ناگهانی فشارها بر افغانستان را افزایش می‌دهد.

اوچا اواخر روز گذشته پیام ویدئویی دانیل اندرس را در صفحۀ ایکس خود منتشر کرده که در آن می‌گوید، بازگشت مهاجران تازه اخراج شده افغانستان را که قبلاً از کمبود منابع و امکانات از جمله نبود سرپناه و خدمات رنج می‌برد، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آقای اندرس در تورخم با افغان‌های اخراج شده دیدار کرده، با اشاره به نزدیک شدن فصل زمستان گفته که بسیاری از مهاجرین بازگشت کننده خانه ندارند و در وضعیت بدی قرار دارند:
"در چند هفتۀ آینده زمستان در راه است و مردم نیاز به سرپناه دارند، چالش این است که یک ماه پیش زلزله شدیدی هرات را لرزاند، بنابر این ما همه وسایل کمکی، خیمه‌ها و کمپل‌های خود را به زلزله‌زدگان رساندیم، حالا این یک چالش بزرگ برای کمک به افغان‌هایی است که از پاکستان بازگشته اند."

او گفت که بر اساس یک راهکار کوتاه‌مدت باید به برگشت کنندگان نخست کمک نقدی، آب و غذا تأمین شود.

آقای اندرس خواستار کمک‌های فوری به اخراج شدگان شد.

در همین حال شماری از افغان‌های بازگشت داده شده به افغانستان از بیکاری در این کشور شکایت دارند.

عزیزخان یکی از آنان که در حال حاضر در ننگرهار اقامت دارد، به رادیو آزادی گفت:
"با پیسه‌ای که داشتم همین قدر توانستم خانواده‌ام را اینجا بیاورم حالا هیچ چیزی در خانه ندارم غذا نیست، روغن نیست، وضعیت بسیار بد است، ما از حکومت می‌خواهیم به ما کمک کند و برای ما زمینۀ کار را فراهم کند."

توزیع نان خشک به مهاجران اخراج شده از پاکستان در کمپ موقتی که برای آنها در تورخم ایجاد شده است November 12, 2023
توزیع نان خشک به مهاجران اخراج شده از پاکستان در کمپ موقتی که برای آنها در تورخم ایجاد شده است November 12, 2023

برخی از افغان‌های مقیم پاکستان هم از رفتار نادرست پولیس این کشور شکایت دارند.

آنان می‌گویند، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، به دلیل مشکلات امنیتی به این کشور مهاجرت کردند، اما حالا که از اینجا اخراج می‌شوند، نمی‌دانند چه کنند.

پریسا نوید یک تن از آنان در اسلام‌آباد به رادیو آزادی گفت:
"از سوی پولیس پاکستان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیریم، نمی‌توانیم به وطن خود بازگردیم، زیرا جان ما در آنجا در خطر است و نمی‌توانیم اینجا بمانیم زیرا ویزا نداریم، نمی‌توانیم خانه‌های خود را ترک کنیم، بنابر این مشکلات مهاجران افغان در پاکستان روزبه‌روز افزایش می‌یابد."

پاکستان از اول نومبر به این سو عملیات رسمی اخراج مهاجران فاقد اسناد افغان از این کشور را آغاز کرده که بر اساس معلومات اوچا، از اواسط ماه سپتامبر سال جاری تاکنون بیش از ۳۲۷ هزار و ۴۰۰ افغان از پاکستان به کشور خود بازگشته اند.

تصمیم برای بازگرداندن مهاجران افغان از پاکستان در سطح بین‌المللی به ویژه از سوی سازمان‌‌های مختلف حقوق بشری محکوم شده است و بسیاری از کشورها از پاکستان خواسته‌اند تا این تصمیم را تغییر دهد، زیرا به گفتۀ آن‌ها، بیشتر پناهجویان اخراج شده به دلیل مشکلات امنیتی از کشورشان فرار کرده‌اند.

اما پاکستان بارها بر اجرای تصمیم خود تاکید کرده و گفته است که به روند اخراج مهاجران فاقد اسناد قانونی افغان از این کشور ادامه خواهد داد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG