لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

ملل متحد از بی سرپناه ماندن افغان های برگشته از پاکستان، هشدار داد


مهاجرانی که از پاکستان به افغانستان برگشته اند
مهاجرانی که از پاکستان به افغانستان برگشته اند

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) هشدار داده که بسیاری از برگشت کننده‌های افغان از پاکستان از جمله زنان و کودکان، آسیب‌پذیر هستند و اگر سرپناه کافی نداشته باشند، ممکن است در زمستان سخت جان‌های خود را از دست بدهند.

این سازمان به تازگی در گزارشی گفته است، افرادی که به مرز می‌رسند خسته شده اند و به کمک‌های فوری و همچنان حمایت‌های روانی اجتماعی نیاز دارند.

یو ان اچ سی آر گفته که خواستار جلوگیری از اخراج مهاجران افغان از پاکستان به افغانستان است و تأکیدش بر آن است تا پاکستان فضای حفاظتی را برای افغان‌ها تا زمان بازگشت با عزت و داوطلبانه آنها حفظ کند.

شماری از افغان‌هایی که اخیراً از پاکستان به افغانستان اخراج شده اند، می‌گویند که سرپناه ندارند و بدون مواد سوخت و کمپل در معرض سرما قرار دارند.

عبدالرحمن در لغمان و تیمورشاه در کابل دو تن از آنها به رادیو آزادی گفتند، تا کنون هیچ کمکی دریافت نکرده اند:
"فقط لباس‌های پوشیدنی با خود آوردیم دیگر هیچ چیز نه آوردیم، در تورخم کسی کمک نکرد کسانی که کارت می‌دادند، ندادند. در حال حاضر اشد ضرورت این است که فقط یک سرپناه با وسایل خانه برای ما داده شود حالا روزبه‌روز خنک زیاد می‌شود گزاره کردن خیلی مشکل است."

برخی از مهاجران افغان که از پاکستان برگشته اند
برخی از مهاجران افغان که از پاکستان برگشته اند

"در کابل هستیم یک حویلی دواتاقه را به پانزده صد افغانی به کرایه گرفته‌ایم تمام اموال ما در آنجا "پاکستان" ماند با مشکلات زیاد روبه‌رو هستیم طفل‌هایم همه مریض هستند هوا سرد است نه چوب است و نه بخاری نه کدام کاری و نه زمینی داریم همینطور بیکار می‌گردیم."

حکومت پاکستان از اول ماه نوامبر روند اخراج افغان‌های فاقد اسناد اقامت را آغاز کرده و گفته که بیش از ۱.۷ میلیون تن اخراج خواهند شد.

مقام‌های طالبان می‌گویند که تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار تن از پاکستان به افغانستان باز گشته اند.

برخی سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری از پاکستان خواسته اند تا از اخراج مهاجران افغان خودداری کند.

اما مقام‌های پاکستانی همواره بر اخراج مهاجران فاقد اسناد افغان تأکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG