لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

هیدر بار: امیرخان متقی باید در فهرست تحریم ها قرار داده شود


 امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به اظهارات سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان که موارد نقض حقوق بشر در افغانستان را "جزئی" خوانده، می‌گوید که امیرخان متقی باید در فهرست تحریم‌ها قرار داده شود.

هیدربار ناوقت روز یک‌شنبه در شبکۀ ایکس خود در بارۀ سخنرانی متقی در کنفرانسی در ایران همچنان خطاب به مقام‌های ایرانی گفته، وقتی از طالبان دعوت کرده اند که در مورد حقوق بشر صحبت کنند، این نشست را مضحکه ساخته اند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در یک نشست مشورتی و سیاسی که در مورد وضعیت فلسطین در تهران برگزار شده بود، گفته که کشورها به بهانۀ نقض "جزئی‌ترین حقوق انسانی" با به کاری گیری بحث حقوق بشر کشورها را مورد تحریم‌ها قرار می‌دهند.

هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر

این درحالیست که هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ دهم دسامبر در اعلامیه‌ای به مناسب روز جهانی حقوق بشر گفت که وضعیت حقوق بشر در افغانستان همچنان وخیم است.

یوناما افزوده بود که تبعیض سیستماتیک طالبان علیۀ دختران و زنان بسیار واضح است، زیرا آنها از بسیاری از عرصه‌های زندگی عمومی و روزمره‌‌ حذف شده اند.

یوناما در ادامه گفته بود که طالبان همچنان به قتل‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و تنبیۀ فزیکی ادامه می‌دهند.

اما حکومت طالبان همواره ادعا کرده که حقوق بشری همه افغان‌ها به شمول زنان در افغانستان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

رودابه فروتن، از فعالان حقوق بشر با اشاره به سخنان اخیر امیرخان متقی در تهران می‌گوید، او تلاش کرده تأمین حقوق بشر را بی‌ارزش نشان بدهد و محدودیت‌ها بر آموزش و کار زنان در افغانستان را کوچک جلوه داده و توجیه کند.

او به رادیو آزادی گفت، نیاز است تا وضع تحریم‌های سفری، اقتصادی و دیگر تحریم‌ها بر طالبان گسترده و در سطح جهان باشد:

"حالا ما باید دنبال راه حل و راهکاری باشیم که بتواند تمام درها را بروی طالبان ببند و آنها را به آنچه که قوانین بین‌المللی و بشری است پابند بسازد و سپس بییبینم که بازخورد این تحریم‌ها چه خواهد بود؟"

طالبان به نقض گسترده حقق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند
طالبان به نقض گسترده حقق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و دیگر مقام‌های آنها بارها گفته اند که تحریم‌ها و فشارها بر آنها کارساز نیست، اما برخی آگاهان روابط بین‌الملل باور دیگری دارند.

عزیزمعارج، دیپلومات پیشین و آگاه روابط بین المللی باورمند است که اگر تحریم‌های جدی وضع شود، سیاست‌های طالبان تغییر خواهد کرد:

"اگر واقعاً تحریم و قیودات دیگر صادقانه و اخلاص‌مندانه صورت بگیرد روی عملکرد طالبان در آوردن اصلاحات و خصوصاً در رعایت حقوق بشر و حقوق خانم‌ها و دخترها بسیار رول خوبی را بازی خواهد کرد، اما متاسفانه جهان هم ظاهراً قیودات سفر و تحریم‌ها را اعلام می‌کند، اما در حقیقت می‌بینید که مقام‌های طالبان به هر کشور می‌روند."

سازمان ملل متحد ده روز قبل ماموریت گروه نظارت بر تحریم‌ها بر طالبان و افراد و نهادهای مرتبط که صلح، امنیت و ثبات افغانستان را تهدید می‌کنند، برای یک سال دیگر تمدید کرد.

دفتر مطبوعاتی سازمان ملل متحد با صدور اعلامیه‌ای گفت که ۱۵ عضو شورای امنیت با تصویب پیش‌نویسی، ماموریت گروه نظارت بر تحریم‌ها بر طالبان را تا دسامبر ۲۰۲۴ تمدید کردند.

در کنار دیگر تحریم‌ها بر برخی مقام‌های طالبان، اخیراً وزارت خزانه‌داری ایالات متحدۀ امریکا به مناسبت روز حقوق بشر، محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر و فریدالدین محمود، رئیس اکادمی علوم حکومت طالبان را در فهرست تحریم‌های افرادی قرار داده که متهم به نقض حقوق بشر اند.

XS
SM
MD
LG