لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

هشدار از افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان در افغانستان؛ نهاد های صحی به توجه بیشتر نیاز دارند


تصویر آرشیف: شفاخانه نسایی در کابل
تصویر آرشیف: شفاخانه نسایی در کابل

سازمان جهانی صحت از احتمال افزایش مرگ و میر قابل پیش‌گیری مادران و نوزادان به دلیل کمبود بودجه در افغانستان٬ هشدار داده است.

این سازمان به روز سه‌شنبه با نشر آماری در شبکه ایکس خود یا توییتر سابق گفته که براساس تخمین سال ۲۰۲۰ روزانه ۲۴ مادر و بر اساس تخمین سال ۲۰۲۱ روزانه ۱۶۷ نوزاد در افغانستان به دلیل مرگ و میر قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان جهانی صحت پیش از این گفته بود که کمبود بودجه در بخش صحی در مناطقی از افغانستان که از بحران بشری و کمبود منابع آسیب پذیرتر اند، عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.

این سازمان گفته که ۱۲۵ میلیون دالر بودجه برای ادامۀ تأمین نیازهای صحی اولیه در افغانستان در ماه‌های باقی ماندۀ سال جاری میلادی نیاز دارد.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

اطفال نوزاد در شفاخانه ولایت خوست
اطفال نوزاد در شفاخانه ولایت خوست

از سوی هم برخی از خانواده‌های که زن خانواده را هنگام زایمان با نوزادان‌شان از دست داده اند می‌گویند که این مشکل ریشه در فقر و عدم امکانات دارد.

سونیتا دختری جوانی‌ست که می‌گوید سال قبل مادر اش هنگام زایمان هشتم‌اش همراه با نوزادی‌که به دنیا آورده بود از دست رفتند.

او به رادیو آزادی گفت: "یک دلیل آن ولادت پی در پی و دلیل دیگر آن شرایط نامناسب اقتصادی در افغانستان بود، سبب شد این اتفاق بیافتد و همچنان این‌که مادرم در خانه ولادت داده شده بود."

انجمن داکتران نسایی و ولادی افغانستان نیز بلند بودن آمار مرگ و میر مادران و کودکان به ویژه نوزادان در افغانستان را نگران کننده می‌داند.

داکتر نجم السما شفاجو، رئیس انجمن داکتران نسایی و ولادی افغانستان می‌گوید، بر اساس آخرین آمار در هر صد هزار زایمان، ۶۳۸ مادر و در هر هزار زایمان در افغانستان، ۲۲ نوزاد جان خود را از دست می‌دهند.

داکتر شفاجو به رادیو آزادی گفت، نبود شفاخانه‌های مجهز و دواهای بی‌کیفیت، فقر، بیسوادی و زایمان‌های بدون وقفه را از عوامل عمدۀ مرگ و میر مادران و نوزادان عنوان می‌کند.

"فکتورهای که در این رول دارد کثرت ولادت‌ها، اقتصادهای خراب، نبود داکتران و قابله‌هایی که برای زنان کار می‌کنند، نبود شفاخانه‌های استندرد و همچنان نبود تجهیزات معیاری، دواهای بی‌کیفیت، راه‌های صعب العبور و دور اند."

چهار ماه پیش از این سازمان جهانی صحت در گزارشی گفته بود که افغانستان در سال ۲۰۲۰ در ردیف ده کشور با سطح بلند مرگ و میرمادران و نوزادان قرار داشته است.
در این گزارش آمده بود که مجموع مرگ مادران و نوزادان در افغاستان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۹۵ مادر و نوزاد در ۱۰۰۰ زایمان زنده بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، تمویل کنند‌گان سالانه حدود یک میلیارد دالر در بخش صحت در افغانستان مصرف می‌کردند.

XS
SM
MD
LG