لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

زمستان سرد و مشکلات در افغانستان؛ « از هرسه افغان یکی آن شبانه گرسنه میخوابد»


تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

فرا رسیدن زمستان و افزایش فقر در افغانستان ، مانند دیگر موسسات و کشورها نگرانی ادارات ملل متحد را نیز بیشتر ساخته است.

در حالی که زمستان در افغانستان آغاز شده ، اخراج مهاجرین افغان از پاکستان که اسناد ندارند ، آفات طبیعی و نبود فرصت های کاری در این کشور نشانه یک زمستان سخت دیگر به شمار میرود.

سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد برای مهاجرین (UNHCR) در افغانستان خانم کارولین گلوک در صحبت با رادیو آزادی گفت :

« در مناطق بلند کوهستانی افغانستان برفباری آغاز شده. هر روز درجه سردی بیشتر می شود . سال گذشته افغانستان با سردترین زمستان در ظرف ۱۵ سال رو به رو شد و سرما به حساب سانتی گرید به ۳۰ درجه زیر صفر رسید. زمستان امسال هم مانند سال گذشته شدید خواهد بود و تخمین میشود که از دو بر سه بخش نفوس افغانستان به کمک های بشری نیاز خواهند داشت.»

هر روز به تعداد زنان و کودکان نیازمند به کمک در افغانستان افزایش به عمل می آید
هر روز به تعداد زنان و کودکان نیازمند به کمک در افغانستان افزایش به عمل می آید

خانم گلوک افزود آفات طبیعی مانند زلزله هرات و اخراج دسته جمعی مهاجرین افغان از کشورهای همسایه مخصوصا مهاجرین بدون اسناد افغان از پاکستان تعداد افرادی را که به کمک های بشری نیاز دارند ، بیشتر ساخته است.

سازمان ملل متحد گفته است هم اکنون در حدود ۲۹ میلیون نفر در افغانستنان به کمک های بشری نیاز دارند. و در سال ۲۰۲۴ که روز دوشنبه آینده آغاز می شود باز هم میلیون ها نفر در این کشور نیازمند کمک های بشری خواهند بود.

افغانها از مناطق مختلف در صحبت با رادیو آزادی مشکلات خود را در زمستان بیان کرده اند. میرزا ولی باشند ولایت هلمند است:

«مردم در حالتی قرار دارند که مصارف خانه را پوره کرده نمی توانند سرپناه ندارند و روزانه گذاره می کنند. اطفال کوچک بار گردن آنها شده اند. در بین آنها یتیمان هستند، زنان بیوه هستند، غریبکاران هستند، افراد معیوب هستند. لیکن از طرف حکومت کدام کمکی به آنها صورت نگرفته .»

در همین حال برنامه مواد خوراکی ملل متحد (WFP) می گوید که در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ در حدود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ صد هزار افغان مواد خوراکی کافی نخواهند داشت .

برنامه غذائی ملل متحد روز سه شنبه گذشته در شبکه ایکس خود نوشته بود که در افغانستان از هر سه نفر یکی از آنها شبها گرسنه می خوابد.

به گفته این اداره زمستان برای میلیون ها افغان بخاطری سخت است که سردی هوا بر آنها بسیار تاثیر می گذارد.

XS
SM
MD
LG