لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

ادامه روند اخراج اجباری مهاجرین افغان از ایران؛ به تازه گی ۲۵ هزار تن اخراج شده اند


روند برگشت افغانهای مهاجر از ایران
روند برگشت افغانهای مهاجر از ایران

در ادامهٔ اخراج مهاجران افغان فاقد اسناد از ایران، اخیراً حدود ۲۵ هزار تن آنان بازداشت و اخراج شده اند.

به اساس گزارش خبرگزاری ایسنای ایران، مجید شجاع، فرماندهٔ مرزی ولایت خراسان رضویی ایران گفته است که طی ۱۱ روزگذشته ۱۳ هزار و ۸۵۲ مهاجر افغان فاقد اسناد را در این ولایت بازداشت و از طریق مرز دوغارون اخراج کرده ‌اند.

این در حالیست که خبرگزاری تسنیم ایران به نقل از جواد رفیعی، فرمانده مرزی سیستان بلوچستان از بازداشت و اخراج ۱۱هزار و ۶۶۹ مهاجر فاقد اسناد در یک هفتۀ گذشته خبر داده است.

این مقام‌های ایرانی گفته‌اند، اتباع هر کشور باید از راه قانونی وارد این کشور شوند، در غیر آن با برخورد قانونی مواجهٔ خواهند شد.

با این‌حال افغانهای که اخیراً از این ایران اخراج شده ند، ادعا می‌کنند که حین اخراج از سوی پولیس ایران مورد خشونت قرار گرفته اند.

مهاجرین افغان از برخورد نادرست پولیس و مرزبانان ایرانی شکایت دارند
مهاجرین افغان از برخورد نادرست پولیس و مرزبانان ایرانی شکایت دارند

یکی از آنان به علت آنچه که مشکلات امنیتی عنوان می‌کند نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"هر لحظۀ آن یادم است که از سوی نیروهای ایرانی شکنجه می‌شدیم، دشنام می‌دادند، نفرین می‌فرستادند که پدر سگ افغانی، شوهرم را لت کوب کرده بودند و دستش شکسته بود، به بسیار حالت خراب همرای چهار دانه طفلم به افغانستان برگشتیم."

از سوی هم افغان‌های فاقد اسناد مقیم در ایران نگران بازداشت و اخراج شان از آن کشور هستند.

حفیظ نایبی، یکی از این مهاجران به رادی آزادی گفت:

"از سه روز بدینسو با آنکه تمام خرج و مخارج اتاق من نیز تمام شده است، بیرون رفته نمی‌توانم، می‌خواستم بروم شهر و از بازار برنج و روغن، بادنجان و یگان مخارج دیگر را بی‌آورم، اما از ترس بیرون رفته نمی‌توانم، وضعیت ما خراب است، مدارک نداریم، بخاطر اینکه جای گرفتار نشویم بیرون نمی‌رویم."

پیش از این هم برخی رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که این کشور در ۹ ماه گذشته بیش از پنجصد هزار مهاجر افغان را اخراج کرده است.

حکومت ایران همچنان گفته است نزدیک به ۵ میلیون مهاجر فاقد اسناد افغان در ایران زندگی می‌کنند.

حکومت ایران همچنان اقامت‌ افغان‌ها در ۱۶ ولایت این کشور را ممنوع کرده است.

این تعداد مهاجران افغان در حالی از ایران اخراج می‌شوند که از ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی تا اکنون، بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر افغان نیز از پاکستان اخراج شده‌اند و این روند هنوز ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG