لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

برنامه جهانی غذا: بیش از ۱۵ میلیون نفر در افغانستان مواد کافی خوراکی ندارند


توزیع مواد غذایی به افراد نیازمند در ولایت ارزگان - عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به افراد نیازمند در ولایت ارزگان - عکس از آرشیف

برنامه جهانی غذا می گوید که در افغانستان وضعیت بشری قبلاً هم ناگوار بود و حالا هم زمستان سخت آغاز شده و بحران های بشری یکی پی دیگر دوام می‌کنند.

شعبه افغانستان برنامه جهانی غذا می‌گوید هم اکنون در افغانستان ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مواد خوراکی کافی ندارند و با عدم غذای کافی رو‌به‌رو هستند.

ضیا الدین صافی یک مسئول ارتباط برنامه جهانی عذا در صحبت با رادیو آزادی گفت افغانستان با بحران های متعدد دست به گریبان است:‌
"خانواده ها در سرتاسر افغانستان کمتر از همیشه آماده زمستان سخت پیشرو هستند، در حالی که تمام منابع خود را تخلیه کرده اند. افغانستان در حال تجربه کردن بحران انسانی یکی پی دیگر است که زندگی مردم را در سرتاسر کشور سخت‌تر خواهد کرد. ولایت هرات هنوز هم تحت تاثیر زلزله های است که برخی از قریه های آنجا را به کلی هموار کرد. برنامه جهانی غذا در حال ارائه کمک‌های اضطراری است، اما این خانواده ها به کمک های درازمدت نیاز دارند. علاوه بر این هزاران افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند هر روز به افغانستان باز می‌گردند."

موترهای حامل کمک های بشری برنامه جهانی غذا در افغانستان - عکس از آرشیف
موترهای حامل کمک های بشری برنامه جهانی غذا در افغانستان - عکس از آرشیف

شعبه افغانستان برنامه جهانی غذا دیروز چهارشنبه (سوم جنوری) در شبکه ایکس، توییتر سابق خود نوشته بود که در سال جاری میلادی که امروز ، روز چهارم آن است تا حال آنها در کنار وسائل طبی و واکسین، ۴۰ تُن کمک بشری هم به ولایات مختلف افغانستان فرستاده اند.

محمد اسلم همت یک باشنده ولسوالی دلارام ولایت نیمروز در صحبت با رادیو آزادی بیکاری را یکی از دلایل عمده بحران روان بشری در افغانستان خواند:
"برای همه معلوم است که افغانستان با بحران شدید اقتصادی رو به رو است و در داخل افغانستان همه مردم به بیکاری مقابل هستند و از بیکاری رنج میبرند. در چنین وضعیت پاکستان می‌خواهد آن مهاجرین افغان را که از چهل سال به این طرف در آنجا ساکن بودند بشکل ظالمانه بیرون کند. با این حالت اقتصاد افغانستان از این هم بدتر خواهد شد. افغانستان در شرایط کنونی آماده نیست که این تعداد مهاجرین را بپذیرد، زیرا در داخل افغانستان تمام مردم از بیکاری رنج می‌برند."‌

یک باشنده ولسوالی معرف ولایت قندهار که خواست نامش در گزارش گرفته نشود به رادیو آزادی می‌گوید که کمک‌های بشری که بنام مردم بی بضاعت می آید، به افراد نیازمند داده نمی‌شود:
"در ولسوالی معروف کمک های که بنام مهاجرین و افراد بی بضاعت میرسد، به مستحقین تقسیم نمی‌شود، بلکه افراد سیر و با واسطه آنرا می گیرند. به مساکین حق شان نمی‌رسد."

حکومت طالبان می‌گوید در هفته های اخیر حدود ۸۰۰ هزار مهاجر افغان از کشور های همجوار اخراج شده اند.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان می‌گوید در یک سال گذشته در حدود ۸۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران بطور داوطلبانه به وطن برگشته اند.
اما در این اواخر هم پاکستان و هم ایران روند اخراج مهاجرین بدون اسناد را سریعتر ساخته اند و گفته می‌شود که اخراج دسته جمعی این افراد امکان دارد بحران بشری را در افغانستان بیشتر بسازد.

اکثریت این مهاجرین که به دنبال زندگی و کار خوب بودند، در حالی به افغانستان رد مرز می‌شوند که اکثریت آنها با بیکاری و نبود سرپناه دچار خواهند شد.

بر اساس آمار دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا)، بیش از ۲۹ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG