لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

انتقاد برخی علمای دین از برخورد‌ های نادرست طالبان


دو تن از نیروهای طالبان عکس از آرشیف
دو تن از نیروهای طالبان عکس از آرشیف

"نمایندگان علمای شیعیه میروند در قندهار پنج الی شش روز آنجا می مانند به حضور پذیرفته نمی شود بر می گردند اما یک ملا پاکستانی در ظرف چند روز همه مقامات را می بیند این جای گلایه که از رهبری امارت اسلامی آقای ملاهبت الله گلامندی کنیم."

آیت الله واعظ زاده بهسودی یک عالم دینی اهل تشیع این سخنان را به تاریخ سوم دلو سال روان در نشستی در غرب کابل پس از سفر مولانا فضل الرحمن رهبر جمعیت علمای پاکستان به کابل وسپس دیدن او با ملاهبت الله در قندهار بیان کرد.

آقای واعظ زاده برای اولین بار با لحن تند همچنان از سیاست‌های طالبان در برابر شیعیان و هزاره‌ها و به ویژه بازداشت خودسرانهٔ زنان در برخی شهرها انتقاد کرد.

او گفت که طالبان با کشتن استاد مزاری در سال ۱۹۹۰، در دوره اول حکومت شان، اساس بی‌اعتمادی را بین حکومت خود و مردم هزاره به جا گذاشته اند.

واعظ زاده به حضور برخی نمایندگان طالبان در آن محفل با آنکه گفت مردم نمی خواهند با حکومت طالبان در تقابل قرار بگیرند خطاب به ملاهبت الله رهبر طالبان گفت :"آقای هبت‌الله، ما افغانستان را می‌خواهیم، اسلام را می‌خواهیم، شریعت و دیانت را می‌خواهیم، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب را می‌خواهیم اما در کنار آن با روش تند و خشن مخالف هستیم."

پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان در تابستان ۱۴۰۰ هجری خورشیدی، محدودیت‌های مذهبی به ویژه بر پیروان مذهب شیعه وضع کرده اند. به عنوان مثال، طالبان تدریس فقه جعفری در پوهنتون ها، تطبیق احوال شخصیه در نهادهای عدلی و قضایی ممنوع اعلام کرده و بر برگزاری مجالس مذهبی از جمله مراسم دهم محرم و عید غدیر نیز محدودیت وضع کردند.

تنها این عالم شعیه از برخورد طالبان انتقاد نکرده است پیش از این نیز برخی علما در افغانستان در سخنرانی‌های‌شان از محدودیت‌ها و برخورد‌های طالبان انتقاد کرده اند.

مانند مولوی نجیب الله که از شمال افغانستان در یک خطبه نماز جمعه خطاب به طالبان گفته است.

برخی از تحلیل گران می گویند که طالبان باید سخنان مردم به ویژه عالمان دینی را جدی بگیرند و برخورد خود را در قبال مسائل افغانستان نرم تر کنند.

سید محمد ظاهر محسنی یک تحلیل گر به رادیو آزادی گفت: "عرض من به طالبان این است که نگذارید که صدای شمشیر مردم عام افغانستان که به شجاعت معروف هستند به گوش تان برسد که آن زمان دیر می شود، باید به این گفته‌ها تن بدهند توپ به میدان‌شان است اگر واقعاً می خواهند افغانستان آباد باشد از خود انتقاد کنند و از گذشته‌ها پند بگیرند."

برخی از مردم عادی نیز سخنان و انتقادات علمای دین را تحسین می کنند و می‌گویند چنین مواضعی می‌تواند مردم را به عدالت خواهی تشویق کند.

فیض محمد یک باشنده ولایت بامیان به رادیو آزادی گفت: "این انتقاد‌ها تغییرات را که در قبال دارد این است که اذهان مردم در برابر ظلم و ستم طالبان روشن می‌شود و آماده یک تغییر و تحویل در افغانستان می‌شود."

پس از به قدرت رسیدن طالبان بر افغانستان آنان محدودیت‌های زیادی مذهبی و اجتماعی را بالای مردم افغانستان به ویژه زنان وضع کرده اند و این محدودیت‌ها با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی زیادی مواجه شد اما طالبان بارها گفته اند که برنامه آنان بر اساس شریعت اسلامی عیار است و حقوق اقلیت‌های قومی نیز در حکومت‌شان تامین است.

اما نهاد‌های حقوق بشری می گویند که طالبان حقوق مردم افغانستان به ویژه زنان را نقض می کنند.

XS
SM
MD
LG