لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

صد ها تن در افغانستان قربانی بیماری های حاد تنفسی شده اند


برخی از زنان و کودکان بیمار در یکی از شفاخانه های ولایت جوزجان
برخی از زنان و کودکان بیمار در یکی از شفاخانه های ولایت جوزجان

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) از افزایش بیماری‌های هاد تنفسی در افغانستان و شمار قربانیان آن در زمستان امسال ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان به روز جمعه در گزارشی گفته است که از آغاز ماه جنوری یعنی شروع فصل سرما به این سو بیش از ۲۸۶ هزار تن در سراسر افغانستان به بیماری‌های حاد تنفسی مبتلا شده اند.

در این گزارش شمار جان باختگان این بیماری‌ها ۶۶۸ تن اعلام شده است.

علت افزایش بیماری‌های تنفسی سرد شدن هوا خوانده شده است.

به گفتۀ سازمان جهانی صحت، بیش از ۶۳ در صد بیماران تنفسی را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند.

مردم نیز در افغانستان به رادیو آزادی می‌گویند که با شروع زمستان امسال برخی از اعضای خانواده‌های شان به ویژه کودکان به بیماری‌های تنفسی دچار شده و تا هنوز بهبود نیافته اند.

بیماران از نبود امکانات و عدم دسترسی به خدمات صحی شکایت دارند
بیماران از نبود امکانات و عدم دسترسی به خدمات صحی شکایت دارند

زلمی، یکی از باشندگان کابل می‌گوید، کودک یک ساله‌اش در شروع زمستان سینه و بغل شده و تا هنوز بهبود نیافته است:

"در ابتدای زمستان همی کودکم سینه و بغل شد هیچ نفس‌اش نمی‌برآمد باز بردیمش شفاخانه باز برش امپول سیفترکسن دادند، در دست‌اش کنول زدند، همین پیچکاری سه روزاش پوره شد که دوباره گرفت‌اش سینه و بغل است بیخی نفس کشیده نمی‌تواند."

زهره آرین، یکی از مادران که اخیراً کودک چهار ساله‌اش را به اثر بیماری حاد تنفسی از دست داده است، به رادیو آزادی گفت:

"طفلی داشتم که بخاطر نفس تنگی و سینه و بغل از دست دادمش و هر قدر به داکتر بردم آکسیجن دادیم، نجات داده نتوانستم و بالاخره فوت کرد."

داکتران بخش داخله می‌گویند که علت عمدهٔ این بیماری‌ها نبود واکسین‌های منظم برای کودکان، سردی شدید هوا و در مجموع ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن است که هم مادران و کودکان به گونۀ درست تغذیه نمی‌شوند.

داکتران توصیه می‌کنند که اگر افراد به گونۀ درست تغذیه شوند به ویژه این که میوه و ترکاری استفاده کنند و تا حد توان خودشان را گرم نگهدارند، از گسترش بیماری‌های تنفسی جلوگیری خواهد شد.

این درحالیست که سازمان‌های بین‌المللی همواره از کمبود خدمات صحی در نقاط مختلف افغانستان ابراز نگرانی کرده اند. از این میان صندوق حمایت از کودکان ملل متحد چندی پیش اعلام کرد که حدود ۹.۵ میلیون نفوس افغانستان در مناطقی زندگی می‌کنند که به خدمات صحی دسترسی ندارند.

XS
SM
MD
LG