لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

مشکلات در اخذ ویزه کار برای افغانها در کشور های خلیج فارس افزایش یافته است


نمایی از دُبی در امارات متحده عربی که تعداد چشمگیری از افغانها نیز در این کشور کار می کنند
نمایی از دُبی در امارات متحده عربی که تعداد چشمگیری از افغانها نیز در این کشور کار می کنند

شبکۀ تحلیلگران افغانستان به روز دوشنبه با نشر گزارشی گفته است، پس از سال ۲۰۲۱ به جز عمان بیشتر کشورهای حوزۀ خلیج فارس به کارگران افغان ویزه صادر نمی‌کنند.

بحرین، کویت، عراق، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی از جمله کشورهای خلیج فارس هستند.

در گزارش این شبکه آمده است، از سال‌ها بدینسو افغان‌ها به دلیل فرار از ناامنی و جستجوی کار بر علاوۀ کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان، به کشورهای خلیج فارس می‌روند، اما با گذشت هر روز رفتن به این کشورها دشوارتر می‌شود.

به بیان این شبکه، کارگران افغان با رفتن به این کشورها به خانواده‌هایشان در افغانستان پول می‌فرستند و این می‌تواند بر چرخۀ اقتصادی افغانستان تاثیرگذار باشد.

در این گزارش آمده است، آن دسته افغانانی که جواز کار و ویزۀ کشورهای خلیج فارس را دارند، با مشکلات و دیگر سخت‌گیرهای کشور میزبان مواجه هستند.

تعدادی از افرادی که در بیشتر از دو سال گذشته وظایف و کار های خود را در افغانستان از دست داده و کنار ها جاده منتظر کاریابی هستند
تعدادی از افرادی که در بیشتر از دو سال گذشته وظایف و کار های خود را در افغانستان از دست داده و کنار ها جاده منتظر کاریابی هستند

در این گزارش با شماری از کارگران افغان و نزدیکان‌شان صحبت شده است و آنها گفته اند که کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی قوانین سختگیرانه‌ای را بر فعالیت‌های اقتصادی افغانان وضع کردند و مالیات و هزینۀ جواز اقامت را هم افزایش دادند.

در این گزارش اشاره شده است که امارات متحدۀ عربی صدور ویزه به افغانان و 13 کشور اسلامی دیگر را برای مدت چهار سال ممنوع کرده است و مصاحبه‌شوندگان گفته اند که در سال‌های اخیر شماری از کاگران اخراج شدند.

مصاحبه شوندگان در این گزارش گفته اند که با توجه به نبود فرصت‌های شغلی در داخل کشور، آنان ناچار اند به کشورهایی سفرکنند که بتوانند هزینه‌های زندگی خانواده‌شان را تأمین کنند.

نقیب‌الله، یک تن از باشندگان ولایت خوست می‌گوید، در دوران جمهوریت به گونۀ غیرقانونی در عربستان سعودی کار می‌کرد و اکنون که دوباره به افغانستان برگشته است، وضعیت اقتصادی خانوادش بسیار بد است و با تلاش‌های زیاد نمی‌تواند برای کار به دیگر کشورها از جمله دوبی برود:

"می‌خواهم بروم تا بتوانم کار پیدا کنم، اما مشکلات اینجا بسیار زیاد است. کشورهای عربی ویزه را کاملاً بند کرده است. دوبی قبلا ویزه می‌داد اکنون ویزه نمی‌دهد. عربستان سعودی هم ویزه نمی‌دهد. مشکلات بسیار زیاد است، کار و بار نیست وضعیت اقتصادی خراب است. مردم به مشکل روبه‌رو است."

بسیاری از از خانواده های فقیر در افغانستان در تلاش هستند تا فرزندان خود را برای کار به بیرون از افغانستان بفرستند
بسیاری از از خانواده های فقیر در افغانستان در تلاش هستند تا فرزندان خود را برای کار به بیرون از افغانستان بفرستند

عصمت‌الله زدران، دیگر باشندۀ ولایت خوست می‌گوید، او نیز به دلیل بیکاری قصد رفتن به کشورهای عربی را دارد، اما محدودیت‌ها در قسمت صدور ویزه روزبه‌روز بیشتر می‌شود:

"اینجا کار و روزگار نیست، می‌خواهم ویزۀ امارات متحدۀ عربی را بگیرم، اصلاً ویزه پیدا نمی‌ود، اگر پیدا شود بسیار به قیمت بالا باید ویزه بگیریم، مجبور هستیم که ریسک کنیم. مشکلات بسیار زیاد است."

آنان از این کشورها می‌خواهند که گرفتن ویزۀ کاری را برای افغان‌ها آسان بسازند.

شبکۀ تحلیلگران افغانستان می‌گوید، افغانان از سال‌ها بدینسو برای جستجوی کار و تجارت به کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان سعودی سفر می‌کنند و پس از سال سال ۲۰۰۱ این فرصت برایشان بیشتر شد، اما پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در سال ۲۰۲۱، در بسیار از کشورها از جمله کشورهای عربی محدودیت بر صدور ویزه افزایش یافته است.

این درحالیست که بر بنیاد گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی مردم این کشور بیشتر شده است و صدها هزار تن آنان به علت‌های مختلف از جمله فقر و بیکاری افغانستان را ترک کردند و به کشورهای منطقه رفته اند که در حال حاضر در این کشورها هم با مشکلات مختلف از جمله اخراج اجباری روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG