لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

متیو میلر: امریکا بزرگترین ارائه کننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باقی مانده است


متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، واشنگتن همچنان بزرگترین ارائه کنندۀ کمک به افغانستان بوده است.

وی روز دوشنبه ۴ مارچ در یک نشست خبری افزود، ایالات متحده متعهد به ادامۀ حمایت‌های بشردوستانه از مردم افغانستان است.

میلر همچنان گفت که ادامۀ این کمک‌ها یکی از راه‌های مقابله با مسائل مربوط به "اقتصاد کلان" افغانستان است.

به گفتۀ وی، امریکا در دو سال گذشته بیش از دو میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است:
"ایالات متحده همچنان متعهد به حمایت از مردم افغانستان است. یکی از راه‌هایی که ما به انجام آن ادامه می‌دهیم، رسیدگی به مسائل زیربنایی اقتصاد کلان است که ثبات لازم را برای مؤثرتر بودن وضعیت بشردوستانه کنونی فراهم می‌کند و به کاهش بسیاری از مسائلی که به بحران بشری امروز در افغانستان می‌‌انجامد، کمک می‌کند. ما همچنین به عنوان بزرگترین ارائه کنندۀ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باقی می‌مانیم و از آگست ۲۰۲۱ بیش از ۲ میلیارد دالر کمک‌های نجات‌بخش و پایدار به مردم افغانستان ارائه کرده ایم."

در همین حال برخی آگاهان امور اقتصادی در کنار این که کمک‌های امریکا به افغانستان را در وضعیت کنونی موثر می‌دانند، اما تأکید می‌کنند که افغانستان نیاز به کمک‌های توسعه‌ای دارد تا زیر ساخت‌های اقتصادی‌اش تقویت شده و زندگی مردم از لحاظ اقتصادی بهتر شود.

محمد بشیر دودیال، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، کمک‌های ایالات متحدۀ امریکا توانسته است که جلو گسترش بیشتر فقر در افغانستان را بگیرد، اما کمک‌های بشردوستانه نمی‌تواند که در رشد اقتصاد و خودکفایی مردم افغانستان موثر باشند:
"ما از سال‌های سال گفته می‌رویم که اگر کمک صورت می‌گیرد باید به گونۀ انکشافی باشد و نتیجۀ آن پروژه‌هایی است که برای پیشرفت و تعالی مملکت کمک می‌کند چه پروژه‌های تولیدی باشد، خدماتی باشد تمام اینها به نفع مملکت است. ما به نیروی بشری با کیفیت، متخصص، افراد مسلکی ضرورت داریم و به سرمایه‌گذاری در سکتورهای بسیار عمدۀ صنعت ضرورت داریم به انکشاف دهات ضرورت داریم و اینها در اقتصاد ما بسیار رول دارد."

دودیال می‌گوید که رشد زراعت و مالداری و صنایع دستی می‌تواند تاثیر موثر و خوبی بر زندگی مردم در افغانستان داشته باشد.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان
مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان نیز روز دوشنبه، ۴ مارچ در دیدار با یک مقام سازمان ملل متحد در کابل مدعی شده که گرسنگی، فقر و بیکاری از رژیم گذشته برای آنها به میراث مانده که کنترل و از بین بردن آن به زمان زیاد و امکانات بیشتر نیاز دارد و جهان از نگاه بشری نباید افغانستان را فراموش کند.

اما سازمان‌های بین‌المللی همواره گزارش داده اند که در پی حاکمیت دوبارۀ طالبان بحران اقتصادی، فقر و بیکاری در افغانستان به گونۀ کم‌پیشینۀ گسترش یافته است.

برخی مردم هم در افغانستان بارها به رادیو آزادی گفته اند که پس از حاکمیت طالبان وضعیت اقتصادی‌شان خراب شده است.

این در حالی است که ادارۀ بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در ماه دلو در گزارش سه ماهۀ خود به کانگرس این کشور گفته بود که امریکا پس از خروج از افغانستان ۱۱.۲۱ میلیارد دالر در بخش‌های مختلف به افغانستان کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG