لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

قرار است سی هزار نفر امسال از افغانستان به حج بروند، اما مردمان فقیر چی نظر دارند؟


عزت الله ۵۰ ساله با شنیدن اینکه ۳۰ هزار هموطنش برای ادای مراسم حج امسال به عربستان می روند، احساس متفاوتی دارد. او برای کسانی که به این سفر دینی می روند خوشحال است. اما برای خودش نه چندان چونکه باز هم نمی تواند به آرزوی دیرینه اش برسد.

عزت الله در قریه کندیوال در جنوب شهر فیروزکوه در کوهپایه های سیاه کوه در مرکز ولایت غور در مرکز افغانستان زندگی می کند.

او می گوید که افزایش فقر و بیکاری در حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان تحقق رویایش را دورتر کرده است:

"سالهاست آرزو دارم بروم خانه خدا حج کنم، اما روز به روز وضعیت اقتصادی ما بدتر شده رفت بسیار به فقر و بدبختی گرفتار شده ایم."

حجاج در عربستان سعودی
حجاج در عربستان سعودی

وزارت ارشاد حج و اوقاف حکومت طالبان به روز سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که عربستان سعودی برای زیارت کنندگان افغان امسال ۳۰ هزار سهمیه داده است.‌ اما در مورد سهمیه حکومتی به طور مشخص نمی دانیم چونکه در مجموع دسترسی به اطلاعات محدود شده است.

مولوی نورمحمد ثاقب سرپرست این وزارت در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که برای ادای حج امسال هر نفر باید معادل نزدیک چهار هزار دالر پرداخت کند.

اما تهیه و تدارک این مقدار پول برای افراد مانند عزت الله تقریبا ناممکن به نظر می رسد:

"در این شرایط فعلا با آمدن طالبان فقر و گرسنگی مان ده برابر شده است."

مراسم حج امسال در حالی فرا می رسد که میلیون ها نفر در افغانستان زیر سلطه طالبان به اساس گزارش های بین المللی در خطر گرسنگی هستند.

برخی از فعالان و عالمان دینی می گویند حج یک فریضه دینی است اما به کمک با نیازمندانی که نان برای خوردن ندارند هم کمتر از یک فریضه اجتماعی نیست.

حکمت لعلی، فعال مدنی در محل به رادیو آزادی چنین می گوید:

"نظر من این است کسانی که مستطیع نیستند خوب است مصرف زیاد را در رفتن به حج مصرف نکنند یتیمان که گرسنه هستند و مردمان که حتی در ۲۴ ساعت یک وعده غذایی به خوردن ندارند دلجویی و دستگیری از آنان کنند بهتر خواهد بود."

بسیاری از خانواده ها در افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانند غذای کافی به خود تهیه کنند
بسیاری از خانواده ها در افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانند غذای کافی به خود تهیه کنند

شماری از عالمان دینی هم می گویند که باید افراد ثروتمند به افراد فقیر و نیازمند جامعه کمک مالی کنند. محمد احمدی یک عالم دین در ولایت غور به رادیو آزادی گفت:

"در کنار اینکه ما عبادت الله متعال را می کنیم رسالت داریم ما دست فقیر و ضعیف جامعه را هم بگیریم، از طریق هدیه ها، نذور، کفاراتی که در حج وجود دارد ما را به یاد این مسئله می اندازد که در خود جریان حج هم ما یادی از افراد فقیر و نادار داشته باشیم هم وقتی برمی گردیم در جامعه باید این درس عملی را داشته باشیم که در جهت کم کردن مشکلات اقتصادی جامعه تلاش کنیم."

عزت الله در غور از یک طرف چشم به راه کمک است و از طرف دیگر منتظر روزی که بتواند به حج برود. با آنکه نمی داند آن روز کی فرا خواهد رسید، به گفته اش از رحمت خدا ناامید نیست.

"باز هم امید به خدا داریم که وضعیت بهترشود و در رحمت خداوند باز شود برویم به بیت الله."

XS
SM
MD
LG