لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

پیام عیدی رهبر طالبان؛ ستایش از دستآورد های حکومت، اما آیا طالبان در مسیر خدمت قرار دارند؟


تصویر ملا هبت الله رهبر طالبان
تصویر ملا هبت الله رهبر طالبان

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در پیام عیدی‌اش مدعی شده که حکومت‌ طالبان دست‌آوردهای خوبی در بخش تنفیذ شریعت، امنیت، اقتصاد، تعلیم و تربیه و مبارزه با مواد مخدر داشته است.

رهبر طالبان به تطبیق حدود و تعزیرات شرعی به عنوان اولویت حکومت‌ یاد کرده، مواردی که شامل قصاص و مجازات بدنی در محضر عام می‌شود و تطبیق چندین مورد آن در ولایت‌های مختلف واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی را در پی داشته و نقض قوانین بین‌الملل و نقض حقوق بشری خوانده شده است.

ملا هبت‌الله آخندزاده بدون اشاره به آموزش بالاتر از صنف ششم و تحصیل دختران گفته است که وزارت معارف‌ حکومت طالبان صدها مرکز دینی و علمی را فعال ساخته است.

در افغانستان تحت حاکمیت طالبان مدارس دینی رشد سریع و بی سابقه یی داشته اند
در افغانستان تحت حاکمیت طالبان مدارس دینی رشد سریع و بی سابقه یی داشته اند

او همچنان هیچ اشاره‌ای به دیگر حقوق زنان که از سوی حکومت‌ نقض شده و واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته، اشاره نکرده است.

رهبر طالبان در پیام عیدی خود همچنان گفته که امنیت از هر لحاظ در افغانستان تأمین شده است، اما در کنار دیگر نگرانی‌های امنیتی مردم، هر از گاهی نقاط مختلف افغانستان گواه حملات انفجاری می‌باشد که در بیشتر موردها مسئولیت آن را شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی به عهده می‌گیرد.

او توجه به اقتصاد مردم را مسئولیت حکومت‌ طالبان خوانده و گفته که برنامه‌هایی را در راستای رشد اقتصادی و ایجاد فابریکه‌ها آغاز کردند و از مردم هم خواسته که در راستای ایجاد فرصت‌های کاری و فابریکه‌ها تلاش کنند.

اما بر اساس گزارش ملل متحد، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان میزان فقر و بیکاری در افغانستان افزایش کم پیشینه‌ای داشته است و در حال حاضر نزدیک به ۲۴میلیون تن برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران متهم اند
طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران متهم اند

رهبر طالبان از مسئولان حکومت خود در بخش‌های مختلف خواسته است که حق مردم را ضایع نکنند و از ظلم دست بردارند و هیچ کسی به ناحق آزار نبیند.

اما سازمان‌های مختلف حقوق بشری و ملل متحد بارها در گزارش‌هایشان حکومت طالبان را به نقض گستردۀ حقوق بشری از جمله حقوق زنان، قتل فراقانونی، زندانی ساختن و ناپدید کردن اجباری نظامیان و کارمندان نظام جمهوری پیشین متهم کردند.

مواردی که سخنگویان حکومت طالبان همواره آنها را رد کردند.

حکومت طالبان همچنان متهم به برخورد خشونت‌آمیز با منتقدانش از جمله زنان معترض، فعالان مدنی و حقوق بشر و خبرنگاران است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG