لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه با سفر بلینکن به شرق میانه، شدت می‌گیرد


 انتونی بلینکن  وزیر امور خارجه امریکا
انتونی بلینکن  وزیر امور خارجه امریکا

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا، پیش از این که اواخر امروز دوشنبه به اسرائیل سفر کند، قرار است که با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار نماید.

طبق برنامه ، بلینکن در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو صدراعظم و یوآف گالانت وزیر دفاع اسرائیل ملاقات خواهد کرد.

این دیپلومات ارشد امریکا همچنین این هفته در نظر دارد که به اردن و قطر هم سفر کند.

دیدار بلینکین از شرق میانه پس از آن صورت می گیرد که جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در ۳۱ ماه می پیشنهاد برقراری آتش بس سه مرحله ای از سوی اسرائیل را ارائه کرد که پایان دائمی خصومت ها، آزادی گروگان های اسرائیلی و اسرای فلسطینی و همچنان بازسازی نوار غزه شامل این طرح پیشنهادی است.

ویرانه های ناشی از جنگ در غزه
ویرانه های ناشی از جنگ در غزه

این هشتمین سفر بلینکین به منطقه از زمان آغاز جنگ در نوار غزه پس از ۷ ماه اکتوبر سال گذشته ، به حساب می رود.

بر اساس آمار اسرائیل، در حمله حماس در هفتم ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ بر برخی مناطق اسرائیل، حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و حدود ۲۵۰ تن دیگر، گروگان گرفته شدند.

از زمان آغاز درگیری ها در غزه این هشتمین بار است که بلینکن به منطقه سفر می‌کند

ایالات متحده و اتحادیه اروپا گروه تندرو حماس را یک سازمان تروریستی می شناسند.

در این حال، وزارت صحت در نواز غزه تحت کنترول حماس در گزارش دیروز خود گفت، اسرائیل در واکنش به حمله به نوار غزه که به گفته این وزارت منجر به کشته شدن بیش از ۳۷ هزار فلسطینی شده ، این منطقه را به یک سرزمین بایر و محصور مبدل کرده است.

تصاویر چهار تن از گروگان های اسرائیلی که نجات یافته و به خانه برگشته اند
تصاویر چهار تن از گروگان های اسرائیلی که نجات یافته و به خانه برگشته اند

بنابر اعلام وزارت صحت در نوار غزه، نیروهای اسرائیلی چهار گروگان را که از ماه اکتوبر پارسال نزد حماس بودند، در غزه نجات دادند که طی عملیاتی قوای اسرائیل به گفته این وزارت ۲۷۴ فلسطینی کشته شدند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه در اعلامیه‌ای گفت، بلینکن در طول سفرش در این هفته با شرکای خود در باره لزوم دستیابی به توافق آتش ‌بسی گفتگو خواهد کرد که آزادی همه گروگان‌ها را تضمین ‌کند و همچنین از تشدید بیشتر درگیری‌ها جلوگیری نماید.

گفتگو ها در مورد آتش بس از زمان سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور امریکا و ملاقات روز چهارشنبه ویلیام برنز، رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا سی آی ای ، با مقامات ارشد مذاکره کننده قطر و مصر در دوحه، تشدید یافته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG