لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

سیلاب‌زدگان: «به لوازم صحی نیاز فوری داریم»


سیلاب ها در افغانستان
سیلاب ها در افغانستان

شماری از سیلاب‌زد‌گان می‌گویند، افزون بر نیاز به دارو و درمان، زنان و کودکان خانوادۀ ‌شان به لوازم صحی نیز ضرورت فوری دارند.

به گفتۀ آنان، مشکلات اقتصادی که بعد از سیلاب‌های اخیر دامن گیر آنان شده و مسدود بودن راه‌ها سبب شده که نتوانند لوازم بهداشتی را که برای عادت ماهوار زنان و نظافت اطفال‌ ضرورت دارند، تهیه کنند.

شکیبا، باشندۀ ولایت بغلان می‌گوید، زنان بعد سیلاب‌ها به مشکلات متعدد نسایی و ولادی دچار اند که توان تداوی به گونۀ جدی را ندارند.

او به رادیو آزادی گفت:

«زنان همین مشکلات را دارند، من خودم حامله‌دار هستم از سیلاب به این طرف ۳بار خونریزی کردم، دیروز هم مریض شدم خون‌ریزی کردم یک سیرم گرفتم، دختران جوانم هم که مریضی‌‌شان گم شده، دیگر همین مشکلات را ما داریم، مقصد می‌خواهیم به همین مشکلات ما رسید‌گی شود، درد ما دوا شود.»

سیلاب زده: ما لوازم نداریم، اینجا یکی دو لوازم به ما کمک داد و آنها را هم استفاده کردند خلاص شد رفت

یک تن دیگر از سیلاب‌زد‌گان ولایت بغلان هم که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، در بارۀ نیاز زنان و دختران جوان به لوازم صحی به رادیو آزادی گفت:

«از همین سیل به بعد ما لوازم نداریم، اینجا یکی دو لوازم به ما کمک داد و آنها را هم استفاده کردند خلاص شد رفت، دیگر بیخی لوازمن نداریم و همین لته را می‌گیریم و از لته استفاده می‌کنیم.»

صابره و اسد، دو تن از سیلاب‌زد‌گان هرات هم به رادیو آزادی گفتند:

«ما دسترسی به مغازه/ دوکان و دواخانه نداریم، بخاطری که راه‌های ما بند است، باز از یک نوع پارچه نخی استفاده می‌کنیم، دیگه مشکل است، همین حالا خود ما مشکل داریم، ما دو تا دختر خانم‌ها لازم داریم، این مشکلات کل خانم‌ها دارند، دیگر اگر یک کمکی برای این مردم از همین نوار بهداشتی کمک شود و دیگر موادی که ضرورت دارند.»

«مجبورند با لته/تِکه تیر کنند بدون پمپر، پمپر اگر بگیریم پول بکار دارند نه؟ لوازم بهداشتی صد درصد این‌ها ضرور بکار دارند.»

به گفتۀ این سیلاب‌زدگان در این بخش‌ها با آنان کمک چندانی صورت نگرفته است.

در بارۀ مشکلات صحی زنان، دختران و اطفال و نیاز آنان به لوازم بهداشتی از شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

داکتر عالمه فخری، متخصص نسایی و ولادی می‌گوید، برای جایگزین کردن استفاده از تکه در دوران عادت ماهوار با کوتکس‌ باید مراحل ذیل رعایت شود:

«طریقه استفادۀ تکه را که شما گفتید او چی قسم است که آن را می‌شورند، مثل لباس‌های خود که می‌شورند، بعد از آن آبکش می‌کنند و به تناب می‌ندازند که در یک روز آن باید آفتاب بخورد، آفتاب که خورد بعد از آن اتو می‌کنند و بعد از اتو استفاده بکند، این مثل همان کوتیکسی است که این‌ها از بازار خریداری می‌کنند، چون حفظ الصحه هر دوی این‌ها مساویانه است.»

او تأکید کرد رعایت نکردن حفظ‌ الصحه برای کودکان سبب بیماری‌های جلوی دختران و پسران شده و حتی می‌تواند منجر به از بین رفتن غشای بکارت کودکان دختر در نتیجۀ عفونت‌های بوجود آمده شود.

به گفتۀ داکتر فخری، استفاده از تکه‌هایی که روند درست شست‌وشو را طی نکند نیز سبب بیماری‌های عفونی در نزد زنان و دختران خواهد شد.

این درحالیست که برخی سیلاب‌زدگان بارها در گفت‌وگو با رادیو آزادی تأکید کردند که حتی آب آشامیدنی صحی ندارند و خانه‌، وسایل و دارایی‌های‌شان را سیلاب با خود برده است.

XS
SM
MD
LG