لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۷

کاهش قاچاق هیروئین و افزایش قاچاق شیشه یا میتامفیتامین از افغانستان به اروپا


قاچاق مواد مخدر از جمله هیروئین در اروپا کاهش یافته اما قاچاق شیشه افزایش یافته است.
قاچاق مواد مخدر از جمله هیروئین در اروپا کاهش یافته اما قاچاق شیشه افزایش یافته است.

«مرکز نظارت از مواد مخدر و اعتیادِ اتحادیۀ اروپا» گزارش تازه‌اش در رابطه به وضعیت مواد مخدر در سال ۲۰۲۴ در این اتحادیه را نشر کرد.

در این گزارش آمده که یک سال پس از اعلام کاهش (۹۵) درصدی کشت کوکنار در افغانستان توسط ملل متحد، اتحادیۀ اروپا شاهد کاهش نسبی قاچاق هیروئین تولید شده از تریاک افغانستان به کشورهای عضو این اتحادیه بوده است.

الکسیس گوسدیل: ما می‌دانیم که ذخایر تریاک در افغانستان وجود دارد

الکسیس گوسدیل، رییس ادارۀ نظارت از مواد مخدر و اعتیادِ اتحادیۀ اروپا، هنگام ارائه این گزارش گفت که با وجود کاهش کشت کوکنار در افغانستان، تولید هیروئین با استفاده از تریاک این کشور در داخل افغانستان و نیز کشورهای همسایه ادامه دارد.

او گفت:

" آن‌چه ما می‌دانیم، در بیشتر موارد هنوز نیز ذخایر تریاک در داخل افغانستان و مسیر قاچاق هیروئین وجود دارد. از همین رو نیاز است که چند ماهی انتظار کشید تا تأثیرات منع کشت کوکنار بر کاهش هیروئین در بازارهای اروپایی را شاهد بود، اما در حال حاضر ما نشانه‌هایی در برخی از کشورهای اروپایی و بریتانیا را می‌بینیم که نشان می‌دهد میزان ضبط هیروئین کاهش یافته و حکایت از آن دارد که تأثیرات بیشتری در راه است."

به گفتۀ آقای گوسدیل، نشانه‌هایی نیز وجود دارد که با کاهش هیروئین در بازارها، معتادان هیروئین در اروپا در حال رو آوردن به استفاده از مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه «شیشه» اند.

پس از کاهش هیروئین، اما قاچاق شیشه یا میتامفیتامین افزایش یافته است
افغانستان طی سی سال گذشته، بزرگترین منبع تولید مواد مخدر در جهان بوده است.
افغانستان طی سی سال گذشته، بزرگترین منبع تولید مواد مخدر در جهان بوده است.

در گزارش این نهاد اروپایی که به مسئلۀ تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر پرداخته شده، در آن آمده که همزمان با کاهش نسبی قاچاق هیروئین به اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه شاهد افزایش قاچاق شیشه از افغانستان بوده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، در جریان یک سال، تنها در ترکیه (۱۶) تُن شیشه ضبط شده که قرار بود از افغانستان به اروپا قاچاق شود.

داکتر ظفر، معیین اسبق پالیسی و پلان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، مبارزه با این پدیده را نیازمند همکاری میان کشورها می‌داند، اما تأکید می‌کند که در حال حاضر برخی مشکلات، مانع این همکاری‌ها شده است. به گفتۀ او:

"عدم شناخت بین‌المللی حکومت طالبان یکی از مشکلاتی است که مردم دنیا هم به آن اندازه کمک نمی‌کنند، اما اگر در سال‌های آینده به همین‌گونه جریان پیدا کند و بین جامعۀ جهانی و حکومت افغانستان رابطه‌ای برقرار نشود و کمک‌هایی صورت نگیرد، امکان آن وجود دارد که وضعیت به طرف دیگری برود."

با گذشت دو سال از تصمیم حکومت طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار، به تازه‌گی دیپلومات‌های اروپایی، به ویژه نمایندۀ خاص این اتحادیه برای افغانستان در رابطه به چگونگی همکاری‌ها در مبارزه با مواد مخدر با حکومت طالبان گفت‌وگو کرده است.

هرچند حکومت طالبان در بدل منع کشت کوکنار خواهان کمک‌های بدیل شده‌، اما تا حال هیچ کشور جهان در این بخش به‌گونۀ مستقیم با حکومت آنان آماده همکاری نشده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG