لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

«بازار شرافت»، یک مرکز عمدۀ خرید و فروش مواد مخدر در هلمند مسدود شد


بازار شرافت طی دو سال پس از گذشت فرمان رهبر طالبان مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش مواد مخدر، مسدود نشده بود.
بازار شرافت طی دو سال پس از گذشت فرمان رهبر طالبان مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش مواد مخدر، مسدود نشده بود.

بازار خرید و فروش تریاک، موسوم به شرافت در ولایت هلمند در یک صد متری حوزۀ امنیتی طالبان در ولسوالی سنگین، در سه سال اخیر به مرکز بزرگ عرضۀ تریاک مبدل شده بود.

پس از سه سال حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان و با گذشت دو سال از حکم رهبر آنان دربارۀ منع کشت کوکنار، حالا حکومت طالبان تصمیم گرفته که این بازار را مسدود کند. این تصمیم از سوی یک مسوول محلی حکومت طالبان در ولسوالی سنگین به فروشنده‌گان مواد مخدر مواد مخدر ابلاغ شده است.

در این ابلاغیه آمده است:

" بازار شرافت از امروز به بعد مسدود است. خرید و فروش تریاک و فعالیت کارخانه‌های تولید آن در افغانستان، به خصوص در این‌جا که ساحۀ مسوولیت ما است، به گونۀ کامل ممنوع است."

«ودود بازار» در ولایت فراه، «حوض مدد» در ولسوالی ژیری کندهار، «بهرامچه» و «بازار شرافت» در ولایت هلمند، «بازار شیگل» در ننگرهار، ولسوالی‌های خاش و اشکاشم ولایت بدخشان، در ۲۳ سال گذشته مراکز مشهور خرید و فروش تریاک و قابل دسترس برای مافیایی بین‌المللی بوده‌اند.

بازارهای مختلفی در افغانستان وجود دارند که در آن‌ها مواد مخدر به ویژه تریاک خرید و فروش می‌شود
بازارهای مختلفی در افغانستان وجود دارند که در آن‌ها مواد مخدر به ویژه تریاک خرید و فروش می‌شود

هرچند رهبر طالبان در چهاردهم حمل سال ۱۴۰۱ کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را منع اعلان کرد، اما در دو سال اخیر اکثریت این بازارها باز فعال بوده و مواد مخدر در آن خرید و فروش می‌شود.

سید نجیبالله احمدی، رئیس پیشین سروی و پالیسی معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید، اکنون نیز اکثریت بازارهای مواد مخدر فعال‌اند، اما با این تفاوت که هرازگاهی موقعیت آن تغییر داده می‌شود.

" بازارهای مواد مخدر به شکل مقطعی یک جا باز و جای دیگر بسته می‌شود. فعلاً بازارهای مواد مخدر در ولایت‌های مختلف، همانند ولایت نیمروز، هلمند، کندهار، فراه، بادغیس، ننگرهار، ولایت بدخشان و یکی – دو ولایت مرکزی وجود دارد. کشت کوکنار در اکثریت ولایت‌های افغانستان صورت گرفت، یک قسمت آن محو شده و یک قسمت دیگر آن را دهقان‌ها توانستند حاصل خود برداشت کنند. قیمت مواد مخدر به شکل سرسام آور بلند رفته و گروه حاکم از ذخایر استراتژیک نفع سرسام‌آور را از آن خود می‌سازد."

حکومت طالبان در سه سال گذشته ادعا کرده که کشت کوکنار در افغانستان نزدیک به نود در صد کاهش یافته و سازمان ملل متحد نیز از کاهش (۹۵) در صدی آن خبر داد، اما کشورهای همسایه افغانستان، به ویژه ایران و تاجیکستان ادعا می‌کنند که آنان شاهد کاهش قاچاق مواد مخدر از این کشور نبوده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز تأیید کرده که هنوز نیز قاچاق مواد مخدر از افغانستان ادامه دارد، اما تأکید کرده که پس از منع کشت کوکنار، تمرکز آنان بر جلوگیری از قاچاق آن بیشتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG