لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

گمانه‌زنی ها در مورد آجندای نشست دوحه؛هیدر بار: موضوع حقوق زنان از بحث‌ها حذف شده است


تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به شرکت طالبان در سومین نشست دوحه، مدعی شده که با حضور طالبان زنان و موضوع حقوق زنان از این نشست حذف شده است.

او دوشنبه‌شب در ویدیویی که در صفحۀ ایکس ( تویتر سابق) خود منتشر کرده، گفته است، در حالی که ریچارد بنیت گزارشگر ویژۀ حقوق بشر در افغانستان، گزارش حیاتی در بارۀ وضعیت حقوق بشر افغانستان را به شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه می‌کند، این سازمان تصمیم گرفته که زنان افغان را از نشست سوم دوحه کنار بگذارد:

" ما در ۲۴ ساعت گذشته متوجه شده‌ایم که طالبان با حضور در این نشست موافقت کرده‌اند و واضح است که موافقت آن‌ها بر اساس برخی امتیازات بسیار جدی بوده که ملل متحد به طالبان داده است، از جمله حذف زنان افغان از این نشست با وجود اینکه آنها طبق قطعنامۀ ۱۳۲۵ شورای امنیت حق اشتراک کامل در این نشست را دارند و همچنان با تدوین آجندا که موضوع حقوق زنان و حقوق بشر را از بحث‌ها به‌ گونۀ کامل حذف کرده است."

هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر

هیدر بار افزوده است که وضعیت حقوق زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هر روز بدتر می‌شود و جامعۀ بین‌المللی نباید این واقعیت را نادیده بگیرد.

اما چندی پیش استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد در یک نشست خبری گفت که محور گفت‌وگوهای نشست دوحه حقوق زنان افغان خواهد بود و نمایندگان جامعۀ مدنی نیز به این نشست دعوت شدند.

در همین حال مجمع زنان افغانستان به روز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای که در صفحۀ ایکس ( تویتر سابق) خود منتشر کرده است، در بارۀ چگونگی برگزاری سومین نشست دوحه اظهار نگرانی کرده و گفته است، با حضور طالبان و حذف نمایندگان زن و منتقدان طالبان انتظارات از این نشست کاهش یافته است.

نظیفه حق‌پال: طالبان به سر و قلب مردم افغانستان سلاح گذاشته اند و آنان صدای خود را بلند کرده نمی‌توانند

این مجمع از ملل متحد خواسته که قطعنامۀ ۱۳۲۵ شورای امنیت ملل متحد را به اجرا درآورد و اطمینان حاصل کند که زنان به گونۀ فعال در تصمیم‌گیری‌ها شرکت می‌کنند و فرآیند گفت‌وگوی معنادار با گروه‌های زنان، برقرار شود.

این مجمع همچنین اعلام می‌کند که نشست‌های دوحه نباید تنها بر منافع طالبان متمرکز باشند، بلکه باید به نتایج سیاسی مورد انتظار مردم افغانستان توجه کنند.

از سوی دیگر برخی فعالان حقوق زنان می‌گویند که اگر نمایندگان زنان در نشست دوحه شرکت نکنند و موضوع حقوق زنان در این نشست صحبت نشود، این نشست بی‌نتیجه خواهد بود.

پریسا مبارز و نظیفه حق‌پال، دو تن از آنان به رادیو آزادی گفتند:

" حضور طالب در این نشست غیر قابل قبول است و هر گونه تعامل و معامله با این گروه برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. نه تنها برای زنان معترض افغانستان، بلکه ۹۹ درصد مردم افغانستان با این موضوع مخالف دارند، چون طالبان در قلب و سر مردم سلاح گذاشته است و مردم صدا بلند نمی‌توانند."

حکومت طالبان به نقض گستردهٔ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم است
حکومت طالبان به نقض گستردهٔ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم است

" مشکل اساسی افغانستان نقض گستردۀ حقوق بشری و نقض سیستماتیک حقوق زن است، در صورت اینکه در مورد این مسایل صحبت نشود و نمایندگان زن اشتراک نداشته باشند، این نشست‌ها به نتیجه نخواهد رسید."

حکومت طالبان که به نشست سوم دوحه دعوت شده، روز یک‌شنبه اعلام کرد که بر اساس آجندا و ترکیبی که با آنان در میان گذاشته شده، در این نشست شرکت خواهد کرد و در صورت تغییر آجندا و ترکیب نشست، موضع‌اش نیز تغییر خواهد کرد.

این درحالیست که ۱۱ روز دیگر به آغاز نشست سوم دوحه باقی مانده است.

این نشست از تاریخ ۳۰ جون الی اول جولای با حضور نمایند‌گان ویژۀ کشورها و سازمان‌ها برای افغانستان در قطر، برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG