لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

نگرانی یونیسف از وضعیت کودکان در افغانستان؛ « وقت سیاست نیست، وقت نجات کودکان است»


دختران دانش آموز یکی از مکاتب در غرب افغانستان. این مکتب به دلیل محدودیت های وضع شده توسط طالبان نزدیک به سه سال است که مسدود شده.
دختران دانش آموز یکی از مکاتب در غرب افغانستان. این مکتب به دلیل محدودیت های وضع شده توسط طالبان نزدیک به سه سال است که مسدود شده.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده که شرایط زنده‌گی و آموزش برای کودکان در افغانستان، یکی از چالش برانگیزترین شرایط ، در جهان است.

یونیسف می‌افزاید که همواره از بازگشت دختران به مکاتب در افغانستان حمایت می‌کند.

دن تیمم، مسئول ارتباطات یونیسف، در یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تأکید کرده که جان‌های بسیاری در افغانستان در خطر است و در حال حاضر وقت سیاست نیست، بلکه وقت نجات جان کودکان است:

"یک میلیارد ساعت واقعاً تعداد زیادی درس از دست رفته است. من زیاد به این کشور سفر می‌کنم و خانواده‌هایی را می‌بینم که از این ممنوعیت آسیب دیده‌اند و دیدن دختران غمگین و افسرده بسیار ناراحت‌کننده است. ما در مورد آموزش صحبت کرده‌ایم. متأسفانه، این تنها مشکل کودکان در افغانستان نیست. من فقط نه ماه است که این‌جا هستم و در این مدت سه زلزله، بحران بازگشت مهاجران، خشک‌سالی، زمستان سخت و اخیراً سیلاب‌های ناگهانی رخ داده‌است."

دختران آرزو دارند بار دیگر دروازه مکاتب باز شود تا بتوانند دروس خود را دنبال کنند
دختران آرزو دارند بار دیگر دروازه مکاتب باز شود تا بتوانند دروس خود را دنبال کنند

این درحالی‌ست که بیش از هزار روز از ممنوعیت طالبان بر حضور دختران بالاتر از صنف ششم در مکاتب افغانستان می‌گذرد.

پیش از این، کاترین راسل، مدیر اجرائیوی یونیسف، در بیانیه‌ای از مقامات طالبان خواسته بود که هرچه زودتر به کودکان دختر اجازه آموزش بدهند.

خانم راسل در این بیانیه گفته که دختران افغان بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت دارند و جامعه جهانی باید آن‌ها را حمایت کند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) تخمین می‌زند که بیش از یک‌ونیم میلیون دختر در افغانستان تحت تأثیر محدودیت آموزش قرار گرفته‌اند.

زینب: در سال گذشته اول نمره صنف خود بودم و آرزو های زیادی برای خدمت به کشور خود داشتم، اما آرمان های مارا به خاک یکسان کردند

برخی از خانواده‌های دختران محروم از آموزش می‌گویند که نمی‌توانند نظاره‌گر باشند که دخترشان بدون آموزش بمانند.

زینب، دختر محروم از آموزش که تا صنف ششم درس خوانده و پس از روی کار آمدن طالبان اجازه مکتب رفتن را ندارد، به رادیو آزادی می‌گوید:

"در این چند سال، طالبان مکاتب را برای ما بسته کرده‌اند و اجازه ادامه تحصیل نمی‌دهند. شش سال گذشته اول نمره بودم، آرزوهای زیادی داشتم تا به وطن و مردم خود خدمت کنم، اما افسوس که آرمان‌های ما را به خاک یکسان کردند."

فضل هادی وزین، یک فعال حقوق آموزش به رادیو آزادی می‌گوید که حکومت طالبان سه سال حق آموزش دختران را از آن‌ها گرفته است و این ظلم بزرگی است:

"اکنون سه سال است که به بهانه امر ثانی، نیمی از پیکر جامعه ما از آموزش محروم هستند. منع دختران از تعلیم و تحصیل به معنی سلب حق انسانی و شرعی‌شان است و از سوی دیگر تعلیم و تربیه عبادت است و منع از تعلیم هم مانند منع نماز و روزه یک گناه و یک ظلم بزرگ است."

در نتیجه فقر اقتصادی خانواده ها و مسدود ماندن مکاتب تعداد زیادی از کودکان به عنوان نان آور خانواده های خود مجبور شده اند روی جاده ها کار های شاقه انجام بدهند.
در نتیجه فقر اقتصادی خانواده ها و مسدود ماندن مکاتب تعداد زیادی از کودکان به عنوان نان آور خانواده های خود مجبور شده اند روی جاده ها کار های شاقه انجام بدهند.

این درحالی‌ست که طالبان ادعا می‌کنند، حقوق تمام شهروندان افغانستان را مطابق شریعت اسلام تأمین کرده‌اند، اما در این سه سال حاکمیت‌شان بیش از ۵۰ فرمان علیه زنان و دختران صادر کرده‌اند که منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم یکی از این فرامین است.

در همین حال، قرار است نشست دوحه در پایان ماه جون برگزار شود که طالبان اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت می‌کنند.

فعالان حقوق زن و دختران محروم از آموزش پیش از این به رادیو آزادی گفته بودند که موضوع آموزش دختران باید در این نشست بحث شود.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که ممنوعیت تحصیل دختران همچنان بزرگترین مانع طالبان برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان حاکمان قانونی افغانستان است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG