لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

ادارۀ جوبایدن «قانون ویژه و جدید اعطای اقامت دائمی و شهروندی» را اعلان می‌کند


جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

قصر سفید روز سه شنبه (۱۸ جون) اعلام کرد که ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، در ماه‌های آینده به همسران شهروندان امریکایی"بدون وضعیت قانونی" اجازه میدهد تا برای اقامت دایمی و در نهایت شهروندی امریکا، درخواست بدهند.

به گفته مقامات ارشد ادارۀ بایدن، این اقدام می تواند بیش از نیم میلیون مهاجر را تحت تاثیر قرار دهد.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، رئیس جمهور بایدن با هدف ایجاد تعادل در عملکرد تهاجمی اوایل ماه جاری ادارۀ خود در سرحدات جنوبی امریکا که بسیار از طرفداران او و شماری زیادی از قانونگذاران دموکرات را خشمگین ساخت، در این سال انتخاباتی در حال برداشتن یک گام گسترده، برای ارائه کمک به صدها هزار مهاجر"بدون وضعیت قانونی" در ایالات متحدۀ امریکا است.

براساس طرح جدید رئیس جمهور بایدن، برای واجد شرایط بودن، یک مهاجر باید تا روز دوشنبه (۱۷ جون ۲۰۲۴) برای مدت ۱۰ سال در ایالات متحدۀ امریکا زندگی کرده و با یک شهروند این کشور ازدواج کرده باشد.

مهاجرین عمدتا ازمسیر سرحد مکسیکو وارد ایالات متحده میشوند که در این سه سال گذشته این مسیر، راه ورود افغانها نیز بوده است.
مهاجرین عمدتا ازمسیر سرحد مکسیکو وارد ایالات متحده میشوند که در این سه سال گذشته این مسیر، راه ورود افغانها نیز بوده است.

اگر درخواست یک پناهجو از سوی ادارات مربوط"واجد شرایط" خوانده شود، او سه سال وقت دارد که برای دریافت گرین کارت اقدام کرده، اجازۀ موقت کار را دریافت کند و در جریان این مدت از اخراج شدن از قلمرو امریکا، مصئون بماند.

مقامات ارشد ادارۀ بایدن با خودداری از افشای نام هایشان، در این مورد به خبرنگاران همچنین گفته اند که حدود ۵۰ هزار کودک شهروند غیر امریکایی که یکی از والدین آنها با یک امریکایی ازدواج کرده، نیز به طور بالقوه می توانند واجد شرایط مشابه باشند.

تعداد قابل ملاحظه‌ای از افغانها در ایالات متحده هنوز هم بی سرنوشت هستند

به گفتۀ این مقامات، هیچ شرطی در مورد مدت زمان ازدواج زوجین وجود ندارد و هیچ کس بعد از دوشنبه (۱۷ جون) واجد شرایط پذیرش نمی شود، بدان معنی که مهاجرینی که پس از روز دوشنبه به سرحد ۱۰ سال اقامت در امریکا می رسند، واجد شرایط این برنامۀ رئیس جمهور بایدن نخواهند بود.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، اعلامیۀ روز سه شنبه (۱۸ جون) قصر سفید امریکا، حدود دو هفته پس از آن منتشر میشود که ادارۀ جو بایدن از یک سرکوب گسترده در سرحد ایالات متحدۀ امریکا و مکسیکو پرده برداری کرد که عملاً درخواست پناهندگی را برای افرادی که به این بنادر رسمی میرسیدند، متوقف کرده است.

گروه های مدافع حقوق پناهجویان از ادارۀ رئیس جمهور بایدن به خاطر این دستورالعمل شکایت کرده اند و این حرکت بسیاری از طرفداران او و شماری زیادی از قانونگذاران دموکرات را نیز خشمگین ساخته است.

بیش از صد هزار افغان از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به این طرف به ایالات متحده منتقل شده اند و تعداد زیادی از آنان تاکنون موفق به اخذ اسناد اقامت دایمی نشده اند.
بیش از صد هزار افغان از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به این طرف به ایالات متحده منتقل شده اند و تعداد زیادی از آنان تاکنون موفق به اخذ اسناد اقامت دایمی نشده اند.

رئیس جمهور ایالات متحده در حالی به همسران شهروندان امریکایی که وضعیت قانونی آنها مشخص نیست، زمینۀ اقامت دایم و شهروندی امریکا مهیا می کند که اکثر افغانها هنوز هم از نداشتن اقامت دایم و اجازه کار دایمی در آن کشور رنج می برند.

ایالات متحده پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از صدهزار افغان را انتقال داد، اما اکثر این افغان ها مجبورهستند که هر سال یا دو سال یک بار، اقامت و جواز کار را پس از طی مراحل اداری مغلق و زمانگیر، تمدید کنند.

XS
SM
MD
LG