لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

احتمال درگیری اسرائیل و حزب الله لبنان؛ وزیر خارجهٔ امریکا در تلاش جلوگیری از گسترش جنگ است


 انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحدهٔ امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحدهٔ امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحدهٔ امریکا در ملاقات روز پنجشنبه با مقامات اسرائیلی بر ضرورت جلوگیری از جنگ در لبنان، تاکید کرد.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجه امریکا، آقای بلینکن با تساخی هانگبی رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل و رون دیمر، وزیر امور ستراتیژیک این کشور، ملاقات کرد.

در اعلامیه آمده است که این دیپلومات بلند رتبه امریکائی خواهان راه حل دیپلوماتیک برای برگشت اسرائيلی ها و لبنانی ها به خانه هایشان شده است.

در روزهای اخیر اسرائیل در مورد پلان عملیات بر لبنان سخن گفته است.

یسرايل کاتز وزیر خارجه اسرائیل هشدار داده است که کشورش به تصمیم نهائی در مورد جنگ با حزب الله لبنان نزدیک شده، اما امریکا در مورد باز شدن یک جبهه نو جنگ در مقابل اسرائیل در منطقه، نگرانی دارد.

سیستم دفاع راکتی اسرائیل موسوم به « گنبد آهنین» توانسته بیشتر حملات راکتی جنگجویان فلسطینی و حزب الله لبنان را دفع کند.
سیستم دفاع راکتی اسرائیل موسوم به « گنبد آهنین» توانسته بیشتر حملات راکتی جنگجویان فلسطینی و حزب الله لبنان را دفع کند.

نشریهٔ « تایمز آف اسرائيل» می نویسد، امریکا نگرانی دارد که در صورت جنگ تمام عیار با حزب الله سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل کافی نخواهد بود.

نظر به گزارش این نشریه، بلینکن بر تعهدات امریکا در رابطه با امنیت اسرائیل تاکید نموده است.

تورن جنرال هیرتز هیلوی لوی درستیز قوای مسلح اسرائیل گفته که اسرائیل از توانائی جنگی حزب الله آگاه است و برای تهدید های آن راه حل دارد. او افزود که اسرائیل بسیار توانائی هایی دارد که به گفته او دشمن صرف با یک بخش آن آشنا است.

از سوی دیگر حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان هم هشدار داده است که در صورت گسترش جنگ، هیچ بخشی از اسرائیل از طیاره های بی پیلوت و راکت‌های این گروه در امان نخواهد بود.

جنگجویان حزب الله لبنان
جنگجویان حزب الله لبنان

همزمان با این شبکه تلویزیونی CNN روز پنجشنبه خبر داد که مقامات بلند رتبه امریکائی ترس دارند که تمام سیستم دافع هوایی اسرائيل به شمول «گنبد آهنین» در صورت جنگ گسترده در برابر حملات احتمالی حزب الله، موثر نخواهد بود.

به گفته این مقامات، ایالات متحده تخمین می کند که در صورت توسعه جنگ حداقل بعضی از سیستم های دفاعی «گنبد آهنین» در مقابله با راکت‌ها، موثریت کامل نخواهد داشت.

به اساس گزارش CNN ، مقامات اسرائیلی به همتایان امریکایی خود گفته اند که اسرائيل تجهیزات خود را از نوار غزه به شمال اسرائیل انتقال میدهد تا برای حمله احتمالی حزب الله آماده گی بگیرد.

سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل جلو هزاران راکت تندروان فلسطینی را به جنوب اسرائیل گرفته، اما راکت های که در این مدت از سوی حزب الله فیر شده در مناطق شمالی اسرائیل بعضی خانه های خالی را تخریب کرده و جنگلات را به آتش کشیده است.

XS
SM
MD
LG