لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

فقر و تنگدستی در افغانستان؛ « نیاز های بشری به طور نگران کننده، افزایش یافته است»


گروهی از زنان و کودکان در مقابل یک نانوایی در کابل صف بسته اند تا بتوانند نان خیرات یا رایگان دریافت کنند.
گروهی از زنان و کودکان در مقابل یک نانوایی در کابل صف بسته اند تا بتوانند نان خیرات یا رایگان دریافت کنند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) نیازهای بشری در افغانستان را به طرز نگران کننده‌ای بالا خوانده و گفته است که از هر چهار افغان یک نفر مطمئن نیست که غذای بعدی خود را از کجا بدست می‌آورد.

لیزا دوتن، مدیر مالی و مشارکت اوچا روز جمعه در گزارشی که در بارۀ وضعیت افغانستان به شورای امنیت ملل متحد ارائه کرده است، با بیان این مطلب افزوده که نزدیک به سه میلیون کودک در این کشور، سطوح حاد گرسنگی را تجربه می‌کنند.

در این گزارش آمده است که او این موارد را به نمایندگی از مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی و هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانۀ ملل متحد بیان کرده است.

مدیر مالی و مشارکت اوچا افزوده است که نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و بیش از ۵۰ درصد (حدود ۲۳.۷ میلیون نفر) در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که به گفتۀ او، این سومین رقم بلند افراد نیازمند در جهان است.

مردم در بسیاری از مناطق افغانستان میگویند که میزان کمک های بشری کاهش یافته و حتی در برخی از موارد هیچ کمکی صورت نمیگیرد.
مردم در بسیاری از مناطق افغانستان میگویند که میزان کمک های بشری کاهش یافته و حتی در برخی از موارد هیچ کمکی صورت نمیگیرد.

در این گزارش آمده که از ۱۵ سپتامبر سال قبل تا کنون، بیش از ۶۱۸ هزار افغان از پاکستان برگشته اند و بسیاری آنها به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

گزارش افزوده که رویدادهای اقلیمی از جمله افزایش گرمی هوا، خشکسالی، سیلاب‌های ناگهانی و رانش زمین در افغانستان، مکرر و شدیدتر شده که اثرات حاد آن بحران انسانی را در این کشور بیشتر می‌کند.

یک بانو باشنده کابل: به من کمک کنید کاملاً وضعیت خانه‌ام خراب است به خوراک هیچ چیز ندارم، دیگر نمی‌توانم به اولادهایم رسیدگی کنم

اوچا افزوده که در شش ماه اول سال جاری میلادی فقط ۶۴۹میلیون دالر که ۲۱ درصد از سه میلیارد دالر بودجۀ مورد نیاز را تشکیل می‌دهد، بدست آورده است.

در این حال شماری از نیازمندان در افغانستان می‌گویند که وضعیت اقتصادی‌شان بدتر شده و شدیداً به کمک نیاز دارند.

یک بانو در شهر کابل که نخواست نام‌اش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"با من بی‌بس {بی‌مدد و بی‌کس} کمک کنید، هیچ کسی را به کمک ندارم، برای خوردن نان ندارم، خواهش می‌کنم با من کمک کنید کاملاً وضعیت خانه‌ام خراب است به خوراک هیچ چیز ندارم، دیگر نمی‌توانم به اولادهایم رسیدگی کنم."

همچنان یک باشندۀ ولایت لوگر که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"به کمک‌هایتان نیاز دارم وضعیتم خراب است، یک دستم قطع و یک دستم عیبی است، به کمک نیاز دارم، من بسیار نیازمند هستم، خانه‌ام کرایی است و اولاددار هستم."

خانواده های زیادی در افغانستان خیلی به به دشواری میتوانند حداقل غذا را برای فرزندان خود تهیه کنند
خانواده های زیادی در افغانستان خیلی به به دشواری میتوانند حداقل غذا را برای فرزندان خود تهیه کنند

در گزارش اوچا که در آن چگونگی وضعیت افغانستان به شورای امنیت ملل متحد ارائه شده، آمده است که بسیاری از برنامه‌ها بخصوص در بخش‌های صحت و ماین‌پاکی، به دلیل کمبود بودجه در این کشور، لغو شده اند و در صورت عدم دریافت بودجه، شماری دیگری از این نهاد ها نیز متوقف خواهند شد.

در ادامه با اشاره به این که میلیون‌ها افغان برای بقای روزمرۀ خود به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند، از تمویل کنندگان خواسته شده که درخواست بودجۀ این سازمان برای افغانستان را به گونۀ کامل تمویل کنند.

در گزارش تأکید شده که باید راه‌هایی برای حمایت از مردم افغانستان با راه‌حل‌های بلندمدت برای کمک به رهایی از فقر و مقاومت در برابر مجموعه‌ای از شوک‌های مرتبط با اقلیم جستجو شود.

XS
SM
MD
LG