لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

سازمان ملل متحد: یکی از محور های اصلی نشست دوحه، بحث در مورد زنان خواهد بود


بیرق سازمان ملل متحد
بیرق سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد می گوید یکی از محورهای اصلی نشست دو روزه در شهر دوحه پایتخت قطر، پابندی طالبان به حقوق زنان و دختران افغان است، اما طالبان می گویند که تمرکز بیشتر روی مسایل اقتصادی افغانستان خواهد بود.

فرحان حق، معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد درست یک روز قبل از این نشست، به رادیو آزادی گفت که هدف اصلی نشست در دوحه، ادغام افغانستان با جامعه جهانی و عملی شدن تعهدات طالبان در زمینۀ حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران افغان است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که در راس هیئت قرار دارد، در آستانۀ سفر به شهر دوحه، در یک نشست خبری در کابل، در پاسخ به سوالی در مورد حقوق زنان و دختران، گفت مشکلاتی وجود دارد که از مسائل داخلی افغانستان است و راه حل برای آن پیدا خواهند کرد:

"آنچه که به این نشست ارتباط می گیرد، موضوعات بعضی محدودیت هاست که بالای افغانستان وضع شده، همچنان برخی موضوعات اقتصادیست که به مشکل تبدیل شده، بعضی دستاوردهایست که داریم و باید تشریح شود. گاهی پروپاگند هایی صورت می گیرد که وضعیت افغانستان را ناهموار نشان می دهد، این سوءظن ها را باید از بین ببریم و پیام مثبت را به کشورها انتقال دهیم."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان که ریاست هیئت طالبان را در نشست دوحه به عهده دارد
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان که ریاست هیئت طالبان را در نشست دوحه به عهده دارد

این نشست دو روزه در شهر دوحه به میزبانی رزماری دکارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل در امور سیاسی و صلح دایر می شود. هیئت های از کشورهایی که نمایندگان ویژه برای افغانستان دارند و همچنین هیئت های شماری از سازمان ها و نهاد هایی بین المللی و کشورهای علاقمند به افغانستان اشتراک میکنند.

زنان و نهاد های مدنی کنار آمدن سازمان ملل متحد با طالبان در خصوص عدم حضور زنان در نشست دوحه را شرم آور توصیف کرده اند

تخمین می شود که در این نشست دو روزه، نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان بین المللی، با هیئت شش نفری طالبان در مورد افغانستان،گفتگو کنند.

از جانب حکومت طالبان، به علاوهٔ ذبیح الله مجاهد، نمایندگان وزارت های امور خارجه، صنعت و تجارت، مبارزه با مواد مخدر و د افغانستان بانک، در ترکیب این هیئت شامل اند.

نشست سوم در دوحه باعث نگرانی هایی در بین شماری از فعالان حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان شده است.

لیزا سروش، پژوهشگر حل و فصل منازعات مقیم ایالت کالیفورنیای امریکا با اشاره به این نگرانی ها می گوید:

"متاسفانه در این نشست مسئلۀ حقوق زنان و مسایل حقوق بشر با آنکه سازمان ملل متحد گفته که این ها موضوعاتی نیست که قابل تعامل باشد، ولی بحث اساسی این گفتگو نیست. به همین دلیل است که سازمان ملل متحد در این نشست به خواست طالبان تا حدی می توان گفت که لبیک گفته که می خواستند، خانم ها در آن اشتراک، نکنند."

تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

در حدود یک سال گذشته، این سومین نشست به میزبانی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه است.

طالبان در دو نشست قبلی در دوحه شرکت نداشتند، در نشست اول که در اوایل ماه می سال گذشته دایر شده، طالبان دعوت نشده بودند، در نشست دوم که در ۱۸ و ۱۹ فبروری سالجاری دایر شد، به گفتۀ ذبیح الله مجاهد، شرایط طالبان پذیرفته نشد، بناً آنها در آن اشتراک نکردند.

سازمان ملل انتظار دارد که تا شش ماه آینده یک نشست دیگر نیز در مورد افغانستان در دوحه دایر شود که احتمالاً تصامیم نشست های امروز و فردا، روی نشست چهارم در دوحه و اجندای کاری آن، تاثیر خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG