لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

افغان‌ها در کشور های مختلف جهان گردهمایی های اعتراضی به نشست دوحه برگزار می‌کنند


یکی از گردهمایی های اعتراضی افغانها در اروپا که در مخالفت با اعمال طالبان راه اندازی شده بود.
یکی از گردهمایی های اعتراضی افغانها در اروپا که در مخالفت با اعمال طالبان راه اندازی شده بود.

در آستانهٔ برگزاری نشست دوحه، افغان ها در شماری از کشور های جهان گردهمایی های اعتراضی را سازماندهی کرده اند.

فهمیم فرواک، عضو اتحادیهٔ فعالان حقوق بشر و از سازمان دهندگان این اعتراضات گروهی به رادیو آزادی گفت:

"هموطنان ما در فرانسه اعتراضات داشتند و قرار است در شهرهای برلین، کلن و اشتوتگارت آلمان، هالند، تهران، اسلام‌آباد پاکستان، واشنگتن، تورنتو، سوئیس و دهلی هند نیز اعتراضات انجام شود."

این اعتراض‌ها در پاکستان، ایران و هند برگزار شده و قرار است در کشورهای دیگر به روزهای شنبه، ۲۹ جون و یک‌شنبه، ۳۰ جون برگزار شود.

معترضان می‌گویند، حذف نمایندگان زنان و فعالان مدنی از نشست دوحه و مشارکت طالبان نگران کننده است و اعتبار ملل متحد را از بین می‌برد.

اطلاعیه مرتبط به گردهمایی اعتراضی افغانها در شهر تورنتو-کانادا
اطلاعیه مرتبط به گردهمایی اعتراضی افغانها در شهر تورنتو-کانادا

رخشانه رضایی، بنیانگذار جنبش زنان مقتدر افغانستان و یکی از سازمان‌دهندگان این اعتراضات گروهی به رادیو آزادی گفت:

"هدف از این اعتراضات این است که حذف زنان از این نشست و آجندای آن کار بسیار ظالمانه است، این نشست برای زنان افغان شدیداً قابل نگرانی است، من فکر می‌کنم این نشست سطح اعتبار ملل متحد را پایین می‌آورد."

اعتراض کننده ها خواهان اشتراک فعال زنان و نهاد های مدنی در نشست دوحه اند

جنبش‌های مختلف اعتراضی زنان هم با انتشار اعلامیه‌هایی از آجندای نشست دوحه انتقاد کرده و مشارکت طالبان و عدم شرکت نمایندگان زنان و جامعهٔ مدنی در این نشست را نکوهش کردند.

همزمان با این نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد از تنظیم سومین نشست دوحه به خواست و نفع طالبان انتقاد کرده است.

او طی یک مقاله در یک پلتفارم آنلاین به نام "جست سیکوریتی" که روز جمعه، ۲۸م جون منتشر شد، گفته است که ملل متحد و نمایندگان کشورها و سازمان‌ها در دوحه، با حذف زنان و نمایندگان جامعهٔ مدنی افغانستان از نشست اصلی دوحه با شرایط طالبان در بخش پروتوکول، آجندا و اشتراک کنندگان موافقت کرده ‌اند.

نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد
نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد

نصر احمد اندیشه گفته است، بار دیگر بیشتر مردم افغانستان که طالبان نیستند، به ویژه مخالفان مدنی و سیاسی در داخل و خارج از کشور نادیده گرفته شدند که به گفتۀ او، این غفلت یک نگرانی جدی است.

اما ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ روسیه در امور افغانستان که قرار است به نمایندگی از مسکو، در سومین نشست دوحه شرکت کند، ابراز امیدواری کرده است که این نشست مفید واقع شود.

او به خبرگزاری تاس روسیه گفته است، اما این نشست زمانی مفید خواهد بود که ایجاد همکاری نزدیک و سازنده بین طالبان و جامعهٔ جهانی ، فراهم شود.

نشست دو روزهٔ دوحه فردا یک‌شنبه با حضور نمایندگان حدود ۲۵ کشور و برخی سازمان‌ها آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG