لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

وزارت خارجهٔ جرمنی: طالبان در بدل بازگرداندن پناهجویان افغان، خواستار به رسمیت شناختن هستند


 بیرق جرمنی
بیرق جرمنی

رسانهٔ سارِایوو تایمز روز یک‌‌شنبه به نقل از وزارت خارجهٔ جرمنی گزارش داده است که حکومت طالبان برای همکای در روند اخراج آن‌عده پناهجویان افغان که مجرم هستند و یا تهدید جدی برای امنیت این کشور شمرده می‌شوند، خواستار به رسمیت شناسی بین‌المللی است.

به اساس این گزارش، دنیس کومتات، سخنگوی وزیر خارجهٔ جرمنی روز جمعه در یک نشست خبری در برلین گفته است، طالبان در ازای هرگونه بازگرداندن پناهجویان افغان حداقل خواستار به رسمیت شناختن جزئی بین‌ا‌لمللی هستند.

او گفته است که جرمنی مانند دیگر کشورهای جهان حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و با آن همکاری نمی‌کند و به گفتهٔ او، این کشور تنها در سطح فنی و موارد فردی با طالبان در تماس است.

محل رویداد حمله یک افغان به پولیس در جرمنی
محل رویداد حمله یک افغان به پولیس در جرمنی

در گزارش همچنان آمده است که طالبان پیش از این در بخش پذیرش مجرمان و افرادی که تهدید برای جرمنی شمرده می‌شوند، اعلام همکاری کرده بودند.

این درحالی‌ست که پس از کشته شدن یک افسر پولیس در شهر منهایم جرمنی از سوی یک پناهجوی ۲۵ سالهٔ افغان، روند اخراج مورد توجهٔ جدی جرمنی قرار گرفته است.

حملهٔ این پناهجوی افغان به پولیس و چند تن دیگر افراط‌گرایانه عنوان شده است.

حکومت جرمنی پیش از این پناهجویان افغانستان و سوریه را به دلیل ناامن بودن این کشورها اخراج نمی‌کرد.

اولاف شولز، صدراعظم جرمنی
اولاف شولز، صدراعظم جرمنی

اما به اساس گزارش سارِایوو تایمز، اولاف شولز، صدراعظم جرمنی روزپنج‌شنبه گفته است که می‌خواهد دوباره اجازۀ اخراج جنایتکاران جدی به افغانستان و سوریه را بدهد و در جستجوی بررسی راه‌های ممکن این کار است.

گزارش همچنان افزوده است که جرمنی از آغاز سال روان میلادی، ۶هزار ۳۱۶ مورد اخراج را ثبت کرده که ۳۰ درصد افزایش را نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

تقاضاها برای اخراج پناهجویان و مهاجران، برخی افغان‌هایی را که به کشور جرمنی درخواست پناهندگی داده‌اند، نگران کرده است.

یک مهاجر افغان در جرمنی: جرم فردی است و باید تنها همان شخص مجرم اخراج شود

دو تن از پناهجویان افغان در جرمنی که به علت مشکلات امنیتی نخواستند نام‌شان در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفتند:

"جرم فردی است، باید تنها به همان شخص جزا داده شود و او اخراج شود، نه این که همه افغان‌ها را اخراج کند، من با بسیار سختی تازه به آلمان رسیدیم، اخراج دوبارهٔ من به افغانستان غیر ممکن است، من از جرمنی می‌خواهم درخواست پناهندگی من را بپذیرد."

"من سه ماه می‌شود که از ترکیه تا جرمنی پیاده آمدم، در این مسیر خطرات جدی جانی را پشت‌ سر گذاشتم، پول هنگفت مصرف کدم خانه پدری خود را به فروش رساندم، به امید این که جرمنی جای امن است، حال که حزب راست‌گرای آلمان خواهان اخراج مهاجران از آلمان شده این سبب نگرانی من و تعداد زیاد پناهجویان افغان ده است."

مهاجرین برای رسیدن به زند‌گی بهتر با تقبل دشواری های فراوان تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکا برسانند.
مهاجرین برای رسیدن به زند‌گی بهتر با تقبل دشواری های فراوان تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکا برسانند.

با این حال در گزارش سارِایوو تایمز همچنان گفته شده است که یک سازمان مدافع حقوق پناهندگان در جرمنی تصمیم نخست وزیر این کشور را محکوم کرده است.

گزارش نوشته است که کارل کوپ، رئیس این سازمان روز جمعه در صحبت با روزنامهٔ آگسبورگه آیگماین گفته است، قوانین بین‌المللی به گونهٔ واضح اخراج به افغانستان و سوریه را ممنوع می‌کند.

به گفتهٔ او، هردو کشور به استفاده از شکنجه و مجازات غیرانسانی معروف هستند.

از سوی هم نانسی فایزر، وزیر داخلۀ جرمنی گفته است که آن‌ها در روند اخراج میان مسلمان‌هایی که به گفتۀ او وبه آنان تعلق دارند و اسلام‌گرایانی که به شدت علیه‌شان مبارزه می‌کنند، تفاوت قایل می‌شوند.

XS
SM
MD
LG