لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

حکومت طالبان ترکیب کمیسیون مبارزه با مواد مخدر را از ۲۵ اداره به یک وزارت تقلیل داد


کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار که توسط حکومت طالبان عملی میشود.
کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار که توسط حکومت طالبان عملی میشود.

کمیسیون عالی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ توسط نظام جمهوریت ایجاد شد و در ترکیب آن (۲۵) وزارت و ریاست شامل بود، ریاست جلسات این کمیسیون را معاون رئیس جمهور به عهده داشت و کمیسیون مذکور هر سال یک بار جلسه دایر می‌کرد.

حال طالبان این کمیسیون را دوباره تشکیل داده اند، اما تشکیلات این کمیسیون تنها به وزارت داخله و معاونیت سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان خلاصه می‌شود.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، کمیسیون عالی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر سه هدف را دنبا می‌کند:

" هدف از ایجاد کمیسیون عالی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر مبارزه موثر با مواد مخدر در کشور، دریافت کشت بدیل کوکنار برای دهقانان و تداوی معتادان مواد مخدر است. اداره‌های مربوطه زیر چتر کمیسیون مذکور به گونه مشترک و در هماهنگی باهم اهداف مذکور را دنبال خواهند کرد. "

دقانان شکایت دارند که به آنان در زمینه کشت بدیل کمک صورت نمیگیرد
دقانان شکایت دارند که به آنان در زمینه کشت بدیل کمک صورت نمیگیرد

در ترکیب کمیسیون متشکلِ سال ۱۳۹۶، به وزارت‌ها و ریاست‌های عضو این کمیسیون وظیفه سپرده شده بود تا در کنار مبارزه مواد مخدر، فراهم کردن کشت بدیل کوکنار برای دهقانان، زمینه تداوی معتادان، آموزش حرفه و آگاهی عامه برای جوانان، نوجوانان و خانواده‌ها در مورد اضرار مواد مخدر را فراهم سازد.

محمد ایوب رفیقی : به سطح ملی به ایجاد هماهنگی نیاز است تا یک تیم متعهد به وجود بیاورند و به مشکل کوکنار و مواد مخدر رسیده گی کنند

به باور تحلیل‌گران، از ترکیب کمیسیون حکومت طالبان اما بر می‌آید که این کمیسیون تنها برای جلب کمک‌های خارجی تشکیل شده، زیرا وزارت‌های زراعت، صحت عامه، معارف، تحصیلات عالی و حج و اوقاف که از جمله وزارت‌های مسوول و کلیدی در بخش ترویج کشت بدیل و آگاهی عامه در رابطه به اضرار مواد مخدر اند، از این تشکیل باز مانده اند.

محمد ایوب رفیقی، متخصص زراعت و زمیندار، ادامه منع کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر را نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت می‌داند:

" به سطح ملی به ایجاد هماهنگی نیاز است تا یک تیم متعهد به وجود بیاورند و بر این مسئله کار کنند که برای دهقانان چگونه روحیه داده شود و محصولات آنان به بازار عرضه شود. در حال حاضر دهقان و زمیندار با وجود داشتن تولید خود، آب، کود کیمیاوی و تخم اصلاح شده ندارند، از همین خاطر باید با این دهقانان کمک نقدی صورت گیرد و این که اقلیم تمام افغانستان یک سان نیست هر ولایت اقلیم خودش را دارد، این مطالعه باید صورت گیرد. "

تحلیلگران به این نظر اند که حکومت طالبان نمیتواند بدون طرح یک برنامه منسجم و کمک به دهقانان، کشت کوکنار را جلوگیری کند.
تحلیلگران به این نظر اند که حکومت طالبان نمیتواند بدون طرح یک برنامه منسجم و کمک به دهقانان، کشت کوکنار را جلوگیری کند.

حکومت طالبان در حالِ کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر و مسکرات را تشکیل می‌دهد که در نشست سوم دوحه، نماینده گان کشورهای اشتراک کننده به از سرگیری کمک با دهقانان در افغانستان تاکید کردند.

هرچند تعدادی از کشورها برای از سرگیری این کمک‌ها آماده گی نشان داده اند، اما تاکید طالبان به ارایه این کمک‌‌ها از مجرای حکومت آنان سبب شده تا به جز جاپان که از طریق سازمان ملل متحد کمک کرده، هیچ کشور دیگری حاضر به چنین کمک نشود.

XS
SM
MD
LG