لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

درخواست‌ها برای آزادی خبرنگاران زندانی در افغانستان؛ چهار خبرنگار پُشت میله‌های زندان مانده اند


طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان تلاش کرده اند تا کنترول بیشتری بر رسانه ها و نهاد های رسانه یی داشته باشند.
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان تلاش کرده اند تا کنترول بیشتری بر رسانه ها و نهاد های رسانه یی داشته باشند.

فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که بر حکومت طالبان فشار بیاورند تا از دستگیری خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها و اعمال محدودیت‌های بیشتر بر آن‌ها دست بردارد.

حشمت‌الله وجدانی، سخنگوی این فدراسیون ناوقت جمعه در صحبت با رادیو آزادی، بر آزادی بی‌قید و شرط خبرنگاران از سوی طالبان تاکید کرد و این که سلسله دستگیری‌ها و آزار و اذیت کارمندان رسانه‌ها متوقف شود:

«فشار بر خبرنگاران به حدی افزایش یافته است که بسیاری از آن‌ها مجبور به ترک شغل یا ترک افغانستان شده‌اند. این اقدام طالبان خلاف تمام اصول است. ما از سازمان‌های بین‌المللی که با خبرنگاران کمک می‌کنند می‌خواهیم که طالبان را تحت فشار قرار دهند تا خبرنگارانی که نزد آنها زندانی هستند را هر چه زودتر آزاد کنند. به خبرنگاران فشار نیاورند و به آزادی احترام بگذارند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در حال حاضر دست کم ۴ خبرنگار نزد حکومت طالبان زندانی هستند.

گزارش شده است که طالبان در بسیاری موارد جلو فعالیت خبرنگاران را میگیرند.
گزارش شده است که طالبان در بسیاری موارد جلو فعالیت خبرنگاران را میگیرند.

از میان آن‌ها یکی سید رحیم سعیدی مدیر مسئول و تهیه‌کنندۀ یک کانال تولید محتوای رسانه‌ای است که به تاریخ ۲۴ سرطان در کابل توسط استخبارات طالبان بازداشت شد.

محمد ابراهیم محتاج خبرنگار محلی در کندهار هم به گفتۀ مرکز خبرنگاران افغانستان در ۶ اسد پس از بیرون شدن از دفتر کارش از سوی ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ولایت کندهار دستگیر شد.

حکومت طالبان تاکنون در مورد بازداشت این چهار خبرنگار به گونۀ رسمی تبصره نکرده است

حکومت طالبان تاکنون در مورد بازداشت این چهار خبرنگار به گونۀ رسمی تبصره نکرده است و در گذشته نیز در مورد دلایل بازداشت کارمندان رسانه‌ها از ارائه جزئیات خودداری کرده است.

سخنگویان حکومت طالبان گفته‌اند که با در نظر داشت شریعت اسلام و منافع ملی، به آزادی رسانه‌ها و حقوق خبرنگاران احترام دارند.

اما منتقدان سیاست کنونی طالبان در قبال رسانه‌ها را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهند.

سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتۀ ارتباطات و دادخواهی مرکز خبرنگاران افغانستان در صحبت با رادیو آزادی، بازداشت خبرنگاران را خلاف قانون رسانه‌ها دانست.

در حدود سه سالی که از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان می‌گذرد، ده‌ها رسانه بسته و هزاران کارمند رسانه‌ها هم بیکار شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز اخیرأ گفته است که در سه سال پسین در افغانستان، آزادی رسانه‌ها از بین رفته، خبرنگاران خودسرانه دستگیر و رسانه‌ها با تهدید و سرکوب رو‌به‌رو شده‌اند.

XS
SM
MD
LG