لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی افغانستان، بدرفتاری پولیس ایران با مهاجر افغان را دلخراش خواند


ویدیوی بدرفتاری پولیس ایران با مهاجر افغان واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت.
ویدیوی بدرفتاری پولیس ایران با مهاجر افغان واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت.

در ادامۀ واکنش‌ها به بدرفتاری اخیر پولیس ایران با یک مهاجر افغان که ویدیوی آن رسانه‌ای شد، شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی و قنسولی افغانستان در اعلامیه‌ای این بدرفتاری را «دلخراش و غیرانسانی» عنوان کرده است.

در این اعلامیه‌ای که روز یک‌شنبه، ۱۱ آگست منتشر شده، آمده است که بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران نه تنها که در تناقض با قوانین اسلامی و حقوق بشر است، بلکه خلاف حسن همجواری و کرامت انسانی است.

شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی و قنسولی افغانستان از دولت ایران خواسته که این رویداد را بررسی و حقوق مهاجران افغان در ایران را تأمین کند.

برخی از دیپلوماتان پیشین در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند، مشکلات مهاجران افغان می‌تواند از طریق روابط دیپلوماتیک حل شود.

عزالدین معارج، یکی از آنان به رادیو آزادی می‌گوید که ایران و کشورهای همسایه هیچ‌یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی در بارۀ مهاجران را مراعات نکرده‌اند و این وضعیت مهاجران را بدتر ساخته است.

"در وضعیت فعلی تنها راه این است که مردم افغانستان در ملل متحد شکایت کنند و یا اینکه طالبان از طریق ارتباطاتی که با ایران دارند، خواستار جلوگیری از این ظلم شوند. در کنار آن، حکومت فعلی زمینۀ برگشت مهاجرین را از لحاظ کار و تحصیل فراهم کند."

انتظار خادم، آگاه روابط بین‌الملل، به رادیو آزادی می‌گوید، مهاجرین در تمام کشورهای دنیا حقوقی دارند که باید تأمین شود.

"حکومت کنونی افغانستان بر اساس مسئولیت‌هایی که دارد باید در برابر حکومت‌هایی که حقوق مهاجرین را مراعات نمی‌کنند، بحث‌های دیپلوماتیک را آغاز بکند و از آنها بخواهد که آزار و اذیت مهاجران افغان را متوقف بسازند."

او می‌گوید که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز مهاجران افغان با مشکلات روبه‌رو هستند.

حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، اما سفارت‌ها و قنسولگری‌های افغانستان در برخی کشورهای همسایه و منطقه به دیپلوماتان‌اش واگذار شده است.

این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که اخیراً ویدیویی در شبکه اجتماعی نشر شد که نشان می‌داد، یکی از ماموران پولیس ایران در منطقۀ دماوند، زانویش را بر گردن یک مهاجر ۱۵ سالۀ افغان به نام سید مهدی می‌گذارد و یک مامور دیگر هم با فشار او را محکم گرفته است.

این ویدیو واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت و کمپاینی به حمایت از مهاجران افغان در رسانه‌های اجتماعی برگزار شد.

برخی سازمان‌ها و فعالان نیز این رفتار را محکوم کردند. این بار نخست نیست که ویدیوهایی از آزار و اذیت مهاجرین افغان و بدرفتاری با آنها در کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان نشر می‌شود.

شمار زیادی از مهاجران افغان در این دو کشور بارها به رادیو آزادی از برخورد نادرست پولیس این کشورها شکایت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG