لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

نگرانی‌ها از توشیح قانون امر به معروف طالبان؛ یک سخنگوی اتحادیه اروپا: « این قانون باید لغو شود»


بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

یک هفته از تصویب«قانون امر به معروف و نهی از منکر» حکومت طالبان می گذرد، اما هر روز واکنش های تازه داخلی و بین المللی علیه این قانون در حال افزایش است.

نبیله مسرالی، سخنگوی جوزف بوریل رئیس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، گفته است که این قانون طالبان، افغان ها را از بسیاری از حقوق اولیه محروم کرده و حق آزادی بیان را از زنان گرفته است.

خانم مسرالی روز سه شنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت که جامعه اروپایی از این قانون طالبان شوکه شده است:

"این فرمان مانع دیگری برای عادی سازی روابط با طالبان و به رسمیت شناختن آن از سوی جامعه جهانی ایجاد می کند، چیزی که عموماً طالبان به دنبال آن هستند."

طالبان هفته گذشته قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را در جریده رسمی منتشر کردند.
طالبان هفته گذشته قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را در جریده رسمی منتشر کردند.

وزارت عدلیه حکومت طالبان چهارشنبه گذشته اعلام کرد که برای اولین بار «قانون امربه معروف و نهی از منکر» را در چهار فصل و ۳۵ ماده توشیح و در جریده رسمی منتشر کرده است.

در این قانون بسیاری از مسائل از جمله حجاب و پوشش زنان اجباری و صدای زنان در محضر عام نیز عورت خوانده شده است.

نبیله مسرالی می گوید که طالبان باید فوراً این قانون را لغو کنند:

"ما از طالبان می خواهیم که به این محدودیت های سیستماتیک علیه زنان افغان پایان دهند زیرا این محدودیت ها ممکن است مصداق آزار جنسی باشد که بر اساس اساسنامه محکمه بین المللی جزایی که افغانستان یکی از اعضای آن است، جنایت علیه بشریت تلقی میشود."

وُلکر تُرک، کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد،هیئت سیاسی این سازمان در افغانستان یوناما، شماری از دیپلومات ها و سازمان های بین المللی بشردوستانه درروز های اخیر واکنش های خود را نسبت به قانون جدید امربه معروف و نهی از منکر طالبان ابراز کرده اند.

آگاهان سیاسی نیز معتقدند که چنین قوانینی به رسمیت شناختن طالبان را دشوار می کند.

شاه محمود میاخیل آگاه سیاسی
شاه محمود میاخیل آگاه سیاسی

شاه محمود میاخیل یکی ازآگاهان سیاسی می گوید که قوانین طالبان برای جهان ارزش قانونی ندارد.

"طالبان اصلاً یک گروه حاکم مستبد است. فرامین و قوانینی که آنها وضع می کند اهمیت حقوقی برای افغان ها و جهان ندارد. زیرا نظام است که مشروعیت مردمی و قانون اساسی ندارد. این گونه فرمان ها به این معنی است که آنها می خواهند افغانستان و افغان ها را بیشتر منزوی کنند."

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، نگرانی های بین المللی در مورد قانون امربه معروف و نهی از منکر را بی اساس و توهین آمیز خوانده است.

مجاهد روز دوشنبه در خبرنامه‌ای در این باره گفته که غیر مسلمانان باید ابتدا با قوانین اسلامی آگاهی حاصل کنند و به آن‌ها احترام بگذارند.

او افزوده که این‌گونه "نگرانی‌های بی‌جا" از سوی طرف‌های مختلف نمی‌تواند بر موضع آن‌ها تأثیر بگذارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG