لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان تخریب آلات موسیقی توسط طالبان را محکوم کرد


هنرمندان افغان از تأثیرات منفی اقدامات طالبان بر روح و روان‌شان می‌گویند.
هنرمندان افغان از تأثیرات منفی اقدامات طالبان بر روح و روان‌شان می‌گویند.

انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان از بین بردن ۲۱ هزار آله موسیقی از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان را محکوم کرده و آن را حمله به میراث غنی موسیقی و آزادی هنری-فرهنگی مردم می‌شمارد.

این انستیتیوت به تازگی با نشر اعلامیه‌ای گفته که موسیقی از قرن‌ها به این طرف بخش جدایی‌ناپذیر جامعه افغانی بوده و برای ساخت جامعه، صلح و در بخش ایجاد تفاهم بین مردم کمک می‌کند.

احمد ناصر سرمست، مسئول انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، روز چهارشنبه «۰۷ سنبله» در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"اقدامات اخیر طالبان نه‌تنها حمله به سازهای موسیقی، بلکه حمله به روح آزادی، خلاقیت و میراث فرهنگی پررنگ مردم افغانستان است. طالبان تلاش کردند و تلاش می‌نمایند که صدای یک ملت را خاموش سازند، اما آگاه نیستند و نمی‌خواهند درک کنند که ناممکن است از دل و ذهن مردم افغانستان موسیقی کشور و محبت مردم افغانستان را نسبت به موسیقی نابود و پاک کنند."

این انستیتیوت در اعلامیۀ خود از جامعۀ جهانی و سازمان‌های حقوق بشری و فرهنگی خواسته که اقدامات به گفتۀ انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان "تخریب کلتوری" را محکوم کنند و از حفظ موسیقی افغانستان حمایت کنند.

انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان بعد از آمدن طالبان به کابل در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ به‌گونۀ کامل بسته شد و این انستیتیوت با اعضایش به پرتگال منتقل شد و بعد از ۶ ماه دوباره در لیزبون، پایتخت این کشور، فعالیتش را آغاز کرد.

"این به اندازه‌ای سر روح و روان ما تأثیر می‌کند که حتی یگان وقت این‌طور فکر می‌کنیم که اعصاب از کار افتاده است."

احمد ناصر سرمست می‌گوید که طالبان تلاش دارند صدای یک ملت را خاموش کنند.
احمد ناصر سرمست می‌گوید که طالبان تلاش دارند صدای یک ملت را خاموش کنند.

این یک هنرمند افغان است که داخل افغانستان بسر می‌برد و نظر به حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش گرفته شود. او می‌گوید که از بین بردن آلات موسیقی از سوی طالبان او را بسیار اندوهگین کرده‌است: "هنرمند هنر موسیقی از پیش‌اش گرفته شد و در این‌طور حالت نامعلوم قرار دارد که هر لحظۀ زنده‌گی‌اش یک سؤال است. هر ثانیه برایش یک سؤال است که چی خواهد شد، بخاطری‌که هنرمند سال‌ها زحمت می‌کشد تا به یک‌جایی برسد و به مردم خود خدمت کند، ولی مسلک ما از پیش ما گرفته شد."

یک نوازندۀ افغان هم که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "واقعاً برای یک هنرمند و برای یک کسی‌که در بخش هنر فعالیت داشته و یاد گرفته و درس خوانده غیرقابل تحمل است."

این درحالی‌ست که در ۳۰ اسد وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در یک نشستی تحت نام «حساب‌دهی به مردم» گفت که در سال گذشته ۲۱ هزار و ۳۲۸ آله موسیقی را تخریب یا آتش زده‌است.

حکومت طالبان موسیقی را حرام می‌شمارد و در افغانستان نواختن و شنیدن آن را ممنوع کرده‌است.

همچنان در سه سال گذشته، هر از گاهی گزارش‌هایی از بازداشت هنرمندان موسیقی و به آتش زدن آلات موسیقی در ولایات مختلف نشر و پخش شده‌است.

XS
SM
MD
LG