لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

فعالان حقوق زنان خطاب به سازمان همکاری اسلامی: علیه محدودیت‌های طالبان موضع‌گیری کنید


قرار است به تاریخ بیست‌ونهم و سی اگست پنجاهمین نشست وزیران خارجهٔ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شود.
قرار است به تاریخ بیست‌ونهم و سی اگست پنجاهمین نشست وزیران خارجهٔ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شود.

در حالی‌که قرار است به تاریخ بیست‌ونهم و سی اگست پنجاهمین نشست وزیران خارجهٔ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شود، برخی از فعالان حقوق زن افغان از این سازمان می‌خواهند که موضع روشنی را در برابر محدودیت‌های روزافزون بر زنان و دختران در افغانستان اتخاذ کنند.

شکریه بارکزی، عضو پیشین ولسی‌ جرگه و فعال حقوق زنان، می‌گوید بیشتر سیاست‌های طالبان در مخالفت با اسلام است، اما به‌گفتهٔ او کشورهای اسلامی نیز پشت مردم افغانستان ایستاد نیستند.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"آن‌چه که در افغانستان جریان دارد، نه اسلام است، نه رسم‌ و رواج مردم افغانستان. این همه سیاست است و بر اساس سیاست کشورهای دیگر بر اساس منافع‌شان با طالبان ایستاد شده‌اند. من فکر می‌کنم که این نشست‌ها تا جای مؤثر است، اما فکر‌ نمی‌کنم که چنین نشست‌ها نتیجهٔ مثبتی برای زنان افغان در افغانستان داشته باشد."

خانم بارکزی می‌گوید تعامل جهان، به‌ویژه کشورهای اسلامی با طالبان، که مشکلات زنان افغان در آن نادیده گرفته شود، موضوعی قابل نگرانی است.

شکریه بارکزی: سیاست‌های طالبان در مخالفت با اسلام است و کشورهای اسلامی پشت مردم افغانستان ایستاد نیستند.
شکریه بارکزی: سیاست‌های طالبان در مخالفت با اسلام است و کشورهای اسلامی پشت مردم افغانستان ایستاد نیستند.

خالده تحسین، فعال دیگر حقوق زنان، از سازمان همکاری اسلامی می‌خواهد که موضع روشن و‌ واضحی در مورد وضعیت کنونی در افغانستان اتخاذ کند.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"این سازمان کسی را که از افغانستان دعوت می‌کند، باید بر این نیز بحث کند که چرا تنها ۷۰ فرمان در برابر زنان تطبیق می‌شود، چرا آن‌ها حق آموزش را ندارند، چرا نمی‌توانند کار کنند، چرا زنان نمی‌توانند از هر نوع آزادی‌شان استفاده کنند؟ این نشست یک فرصت خوب است که صدای افغان‌ها را به همه برسانند. آن‌ها باید موقف واضح و قاطع داشته باشند و از زنان افغان حمایت کنند."

این درحالی‌ست که قرار است نشست وزیران خارجهٔ سازمان همکاری اسلامی روز پنجشنبه و جمعه (۲۹م و ۳۰م اگست) در پایتخت کامیرون برگزار شود و امیرخان متقی، سرپرست وزیر خارجهٔ حکومت طالبان، نیز در آن شرکت کرده‌است.

رسانه‌های کامیرون گفته‌اند که نشست آغاز شده، اما جزئیات بیشتر نداده‌اند.

هرچند بخش مطبوعات سازمان همکاری اسلامی تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما ضیا احمد تکل، سخنگوی‌ وزارت خارجه حکومت طالبان، روز سه‌شنبه در صفحهٔ ایکس (توییتر سابق) خود با نشر اعلامیه‌ای گفته که متقی با کشور میزبان و وزیران خارجهٔ سازمان همکاری اسلامی نشست همه‌جانبه خواهد داشت.

امیرخان متقی در دسمبر ۲۰۲۱ در نشست سازمان همکاری اسلامی در پاکستان گفته بود که حکومت آن‌ها به حقوق بشر و حقوق زنان متعهد است و تلاش‌ها و اقدامات دیگری نیز در این بخش انجام خواهند داد.

این درحالی‌ست که به‌گفتهٔ فعالان حقوق زن، با گذشت هر روز محدودیت‌ها در برابر زنان افزایش می‌یابد.

به‌گفتهٔ فعالان حقوق زن، با گذشت هر روز محدودیت‌ها در برابر زنان افزایش می‌یابد.
به‌گفتهٔ فعالان حقوق زن، با گذشت هر روز محدودیت‌ها در برابر زنان افزایش می‌یابد.

به تازگی در مادهٔ ۱۳ قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، پوشیده بودن تمام بدن زنان «لازمی» خوانده شده و بر اساس قانون «به خاطر هراس از فتنه» پوشیده بودن چهرهٔ زن نیز مهم است.

در بند دیگر این قانون، صدای زنان نیز عورت خوانده شده و بر اساس آن، زنان حق‌ سرودن آهنگ و‌ حتی قرائت قرآن‌کریم به صدای بلند را ندارند که این قانون واکنش‌های گستردهٔ داخلی و خارجی را برانگیخته است.

سازمان همکاری اسلامی بارها از طالبان به خاطر وضع محدودیت‌های مختلف بر زنان در افغانستان انتقاد کرده‌است.

طارق علی بخیت، رئیس سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان، در ماه اپریل سال روان ۲۰۲۴ به رهبری یک هیئت حین سفر به کابل در صحبت با طالبان در مورد تأمین حقوق اساسی زنان تأکید کرده‌است.

سازمان همکاری اسلامی به شمول افغانستان ۵۷ عضو دارد که هر از گاهی در‌ مورد موضوعات مهم در کشورهای اسلامی نشست‌هایی را برگزار می‌کند.

XS
SM
MD
LG