لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

پیروزی ذکیه خدادادی در میدان های بین المللی ورزش، به زنان و دختران افغان امید تازه بخشیده است


ذکیه خدادادی ورزشکار افغانستان
ذکیه خدادادی ورزشکار افغانستان

بُرد ذکیه خدادادی تکواندوکار افغان و عضو تیم پناهنده‌گان کمیته بین‌المللی پارالمپیک در داخل و بیرون از افغانستان مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.

جناح‌های متعددی این برد را برای زنان افغانستان، تاریخی می‌شمارند.

ذکیه خدادادی که عضو تیم پناهنده‌گان کمیته بین‌المللی پارالمپیک است در بازی‌های پاراالمپیک پاریس اشتراک کرده و روز گذشته با شکست دادن حریفان ترک و کیوبایی خود، مدال برنز را بدست آورد.

او با تفاوت اندک از بازیکن ازبیکستانی شکست خورد و به همین دلیل چانس کسب مدال طلا یا نقره را از دست داد.

او در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۱ جاپان نیز اشتراک کرده بود.

شماری از ورزشکاران زن در افغانستان می‌گویند این برد برای‌شان امیدبخش بوده‌است.

ذکیه خدادادی مشعل المپیک را روی جاده های پاریس حمل کرد.
ذکیه خدادادی مشعل المپیک را روی جاده های پاریس حمل کرد.

قدریه رضایی ورزشکار رشته رزمی می‌گوید، در داخل افغانستان هزاران زن مانند ذکیه خدادادی هستند که اگر برای‌شان فرصت داده شود دستاوردهای بزرگی خواهند داشت:

"امروز ذکیه خدادادی ثابت کرد که یک زن افغان چقدر قدرتمند بوده می‌تواند، تا چه حد می‌تواند کشورش برایش ارزش داشته باشد، مردمش برایش ارزش داشته باشد که هر جایی از جهان باشد باز هم وقتی‌که قهرمان می‌شود پرچم پر افتخار کشور سر شانه‌هایش است."

راحله نوری بازیکن ولچر هندبال پارالمپیک به رادیو آزادی گفت: "امروز خیلی خوشحال هستم که یک دخترخانم ورزشکار از افغانستان توانست که در این مسابقات به مدال برنز دسترسی پیدا کند، این یک امید خیلی بزرگ است برای تمام دخترخانم‌های‌که از ورزش باز مانده‌اند."

آنان از حکومت طالبان می‌خواهند ممنوعیت‌ها در برابر زنان را حذف کنند تا به‌گفته شان، آنان نیز بتوانند به سطح بین‌المللی بازی کنند و دستاوردهای بزرگ داشته باشند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) هم برد ذکیه خدادادی را تاریخی و سمبول مقاومت زنان شمرده است.

«یو ان اچ سی آر» روز جمعه «۳۰ اگست» در حساب اکس (تویتر سابق) خود نوشته که این دستاورد قدرت باور نکردنی برای تغییر زنده‌گی است.

همچنان فیلیپو گراندی کمیشنر «یو ان اچ سی آر» در حساب اکس (تویتر سابق) خود برد خدادادی را هیجان‌انگیز عنوان کرده گفته که او به میلیون‌ها زن مهاجر پیام امید و قدرت داده‌است.

فرشته عباسی
فرشته عباسی

سازمان دیدبان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) هم این را برد تاریخی زنان افغان شمرد و گفته که خدادادی چند روز بعد از آن این دستاورد را به ارمغان آورده که طالبان در برابر زنان قانون جدیدی صادر کرده که صدای زنان را در اماکن عمومی منع کرده‌است.

این سازمان روز «جمعه ۳۰ آگست» در حساب اکس (تویتر سابق) خود به نقل از فرشته عباسی محقق بخش افغانستان خود نوشته که هرچند طالبان اشتراک زنان در ورزش را منع کرده‌اند، ذکیه خدادادی نخستین مدال برای تیم پناهنده‌گان پارالمپیک را بدست آورد.

هرچند حکومت طالبان تا کنون در مورد برد ذکیه خدادای واکنشی نداشته اند، اما پیش از این اشتراک سه ورزشکار زن که در بیرون از افغانستان زنده‌گی می‌کنند را به رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به رسمیت نشناختند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان، افزون بر ممنوعیت و محدودیت کار، درس و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان، بر رفتن به ورزشگاه‌ها و ورزش کردن زنان ورزشکار هم ممنوعیت وضع کردند.

XS
SM
MD
LG