لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

واکنش وزارت خارجۀ امریکا به گزارش کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان: جنگ افغانستان به بایدن به ارث رسیده بود


وزارت خارجۀ امریکا
وزارت خارجۀ امریکا

وزارت خارجۀ امریکا بعد از نشر گزارش کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس روز دوشنبه گفت که این وزارت از رغبت کمیتۀ روابط خارجی برای پیگیری پالیسی وزارت خارجه در مورد افغانستان قدردانی می‌کند و به نقش مستقل کانگرس در طرح پالیسی خارجی باور راسخ دارد.

وزارت خارجه می‌افزاید که از سال ۲۰۲۱ به این سو هزاران ساعت وقت را در بررسی اسناد، ارائۀ توضیحات، گردهمایی‌ها، مصاحبه‌ها و پاسخ‌گویی به درخواست‌های کانگرس در مورد افغانستان سپری کرده است.

وزارت خارجه می‌گوید در حدود ۲۰ هزار مدرک در اختیار کانگرس گذاشته شده و به کمیتۀ روابط خارجی و مجلس نماینده‌گان در نه نشست به سطح عالی توضیحات داده شده و ۱۵ مقام ارشد وزارت خارجه با مقامات کمیتۀ روابط خارجی مصاحبه کرده‌اند و خود وزیر خارجه انتونی بلینکن در ۱۴ جلسۀ استماعیه کمیتۀ دربارۀ افغانستان اشتراک کرده است.

کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند، در گزارش خود حکومت رئیس‌جمهور بایدن را در روند خروج نا منظم و پر هرج‌ومرج نیروهای امریکا از افغانستان مقصر دانسته و به نقش رئیس‌جمهور سابق دونالد ترمپ به این ارتباط کمتر پرداخته است.

در این گزارش گفته شده که بایدن "در کاهش عواقب احتمالی این تصمیم ناکام مانده است."

اما نیروهای امریکا به اساس توافقنامۀ دوحه که در سال ۲۰۲۰ توسط حکومت وقت امریکا به رهبری دونالد ترمپ با طالبان امضا شد افغانستان را ترک کردند.

غوث جانباز کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات سابق می‌گوید تبادل اتهامات میان جمهوری‌خواهان و دموکراتان به ارتباط خروج از افغانستان با وضعیت سیاسی داخل امریکا و مبارزات انتخاباتی ارتباط می‌گیرد اما به گفتۀ وی در واقعیت یک جفای بزرگ در حق حکومت سابق افغانستان صورت گرفته است.

"به نظر من هیچ شک‌وشبه‌ای وجود ندارد که خروج ناگهانی قوای امریکا و قوای ناتو از افغانستان یک اقدام کاملاً ناسنجیده‌شده، عاقبت‌نااندیشانه و غیرمسئولانه بود. حالا چیزی‌که در ایالات متحدۀ امریکا مخصوصاً اعضای کانگرس و عمدتاً اعضای جمهوری‌خواه کانگرس این مسئله را بالا می‌کنند و به تعقیب این موضوع می‌پردازند، به نظر من بیشتر ماهیت مصرف داخلی دارد تا اینکه به کنۀ موضوع و علل و عوامل اصلی خروج غیرمسئولانه پرداخته شود."

غوث جانباز: خروج ناگهانی قوای امریکا و قوای ناتو از افغانستان یک اقدام کاملاً ناسنجیده‌شده، عاقبت‌نااندیشانه و غیرمسئولانه بود.
غوث جانباز: خروج ناگهانی قوای امریکا و قوای ناتو از افغانستان یک اقدام کاملاً ناسنجیده‌شده، عاقبت‌نااندیشانه و غیرمسئولانه بود.

کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان در گزارش ۳۵۰ صفحه‌ای خود که بعد از دوسال منتشر کرد اتهام وارد می‌کند که حکومت رئیس‌جمهور بایدن "تدابیر امنیتی مناسبی" برای یک خروج مصئون از افغانستان اتخاذ نکرده بود.

گزارش ادعا می‌کند که حکومت بایدن می‌فهمید و فرصت داشت که برای جلوگیری از سقوط حکومت افغانستان گام‌های لازم بردارد تا کارمندان امریکایی، اتباع امریکا، افراد دارای اقامت دایمی در امریکا، و متحدان افغان آنها به‌گونۀ مصئون انتقال یابند.

اعضای دموکرات مجلس نماینده‌گان در واکنش خود به این گزارش گفته‌اند که جمهوری‌خواهان از حقایق دربارۀ نقش ترمپ در روند خروج چشم‌پوشی می‌کنند.

گریگوری میکس رهبر دموکراتان در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان در نامه خود به دیگر اعضای کانگرس گفته که این گزارش بی‌طرفانه نیست.

وزارت خارجۀ امریکا گفته که پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان کار آسانی نبود اما رئیس‌جمهور بایدن بعد از رسیدن به قدرت این تصمیم دشوار را اتخاذ کرد که این جنگ را که به وی به میراث مانده بود خاتمه بخشد.

XS
SM
MD
LG