لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

پولیس پاکستان شماری از پناهجویان افغان در اسلام‌آباد را بازداشت کرد


بازداشت‌های پولیس پاکستان باعث نگرانی و ترس میان پناهجویان افغان شده است.
بازداشت‌های پولیس پاکستان باعث نگرانی و ترس میان پناهجویان افغان شده است.

شماری از پناهجویان افغان در اسلام‌آباد پاکستان می‌گویند که پولیس این کشور بار دیگر بازداشت و آزار و اذیت آنان را از سر گرفته است.

شماری از باشنده‌گان شهرک «بی-۱۷» اسلام‌آباد به رادیو آزادی گفتند که پولیس شب گذشته به این منطقه هجوم برده و تعدادی از افغان‌های این منطقه را بازداشت و با خود برده‌اند.

رفیع‌الله، یکی از پناهجویان افغان، باشندهٔ شهرک «بی-۱۷» در اسلام‌آباد پاکستان است که شب چهارشنبه از سوی پولیس پاکستان بازداشت شد.

او پس از مدتی با پا در میانی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) دوباره رها شده‌است.

رفیع‌الله به رادیو آزادی می‌گوید که پولیس ناوقت‌های شب چهارشنبه به محل‌شان هجوم آورده و به شمول خودش چند تن دیگر را نیز بازداشت کرد: "من را با چهار نفر دیگر بازداشت کردند. در آن وقت کارت «یو ان اچ سی آر» با من نبود، این قدر وقت نداد که برایش بیاورم و ببیند، بعداً مرا به مرکز پولیس بردند و چند ساعت همان‌جا بودم و باز مسئولین «یو ان اچ سی آر» و شورای افغان‌ها آمدند و ما را از نزد پولیس خلاص کردند."

پولیس پاکستان شب گذشته به منطقهٔ «بی-۱۷» هجوم برد و تعدادی از افغان‌ها را بازداشت کرد.
پولیس پاکستان شب گذشته به منطقهٔ «بی-۱۷» هجوم برد و تعدادی از افغان‌ها را بازداشت کرد.

به گفتهٔ باشنده‌گان دیگر شهرک «بی-۱۷» اسلام‌آباد، پولیس حوالی ۱۲ بجه شب به این منطقه یورش برده و افغان‌های ساکن در این محل را بازداشت کرده و با خود بردند.

صابره، یکی از باشنده‌گان این شهرک، جریان هجوم پولیس پاکستان به این محل را به رادیو آزادی این‌گونه حکایت کرد: "شب ما بسیار تکان خوردیم، همه خانم‌ها و اطفال همرای ما در پارک بودند که دفعتاً پولیس از چهار طرف داخل شدند، تعدادشان به ده‌ها نفر می‌رسید که خانم‌ها هم همرای‌شان بود. به طرف بچه‌های جوان رفتند و از هر کدام ویزه و پاسپورت خواستند. بسیار ترسیده بودیم."

بازداشت و آزار و اذیت پولیس، علاوه بر باشنده‌گان این محل، افغان‌ها را در دیگر نقاط اسلام‌آباد نیز نگران کرده و آن‌ها می‌گویند که این مشکل نسبت به گذشته بیشتر شده‌است.

رامین، باشندهٔ منطقهٔ پشاورمور اسلام‌آباد، نیز از آزار و اذیت پولیس نگران است و می‌گوید که این مشکل باعث پریشانی همه افغان‌ها شده‌است: "پولیس پاکستان همیشه باعث آزار و اذیت افغان‌ها شده و شب نابه‌هنگام ساعت‌های ۱۱ و ۱۲ بجه وارد خانه‌های افغان‌ها می‌شود و ویزه پرسان می‌کند. پولیس پاکستان بی‌رحمانه افغان‌ها را به زندان می‌برد و به فکر خانواده‌ها و کودکان نیست."

تلاش کردیم برای دریافت شمار بازداشت‌شده‌ها از شهرک «بی-۱۷» و چگونگی بازداشت دیگر پناهجویان از سوی پولیس پاکستان، نظر مسئولان شورای سراسری مهاجرین افغان در اسلام‌آباد را بگیریم، اما آنان به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

این اقدامات پولیس پاکستان علیه مهاجرین افغان در این کشور در حالی صورت می‌گیرد که به‌تازه‌گی سفارت امریکا در اسلام‌آباد، از دیدار دونالد بلوم، سفیر این کشور با اسحاق دار، معاون صدراعظم و وزیر خارجهٔ پاکستان، در بارهٔ بحران پناهجویان افغان خبر داده‌است.

پناهجویان افغان از نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته‌اند تا به مشکلات‌شان رسیدگی کنند.
پناهجویان افغان از نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته‌اند تا به مشکلات‌شان رسیدگی کنند.

جاناتان لالی، سخنگوی سفارت امریکا در پاکستان، گفت که در کنار حفاظت از پناهجویان افغان، همکاری اقتصادی، امنیت، مبارزه با تروریزم و همکاری‌های منطقه‌ای از مسایل دیگر مورد بحث این دو مقام بوده است.

پیش از این، مقامات پاکستانی اعلام کرده بودند که دور دوم اخراج مهاجران افغان را تابستان امسال آغاز خواهند کرد.

اسلام‌آباد، اولین دور اخراج پناهجویان، شامل پناهجویان افغان، را در نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز کرد و تا اواسط سال ۲۰۲۴، بیش از نیم میلیون مهاجر افغان را از این کشور بیرون کرده‌است.

پناهجویان افغانی که اکثرشان از ترس تهدیدات امنیتی، مشکلات فقر و بیکاری و طی مراحل پرونده‌های مهاجرتی‌شان از افغانستان به این کشور پناهنده شده‌اند، می‌گویند با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و از نهادهای ملی و بین‌المللی می‌خواهند تا به این مشکل‌شان رسیدگی کنند.

XS
SM
MD
LG