لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

باشندگان ولایت بدخشان خواهان از سرگیری پرواز شرکت های هوایی میان کابل و بدخشان اند


پیش از تسلط طالبان به کابل شرکت هوایی کام ایر پروازه های منظم میان کابل و بدخشان داشت اما این پرواز ها از سه سال به این طرف قطع شده است.
پیش از تسلط طالبان به کابل شرکت هوایی کام ایر پروازه های منظم میان کابل و بدخشان داشت اما این پرواز ها از سه سال به این طرف قطع شده است.

شماری از باشندگان بدخشان از توقف پروازهای هوایی به کابل شکایت دارند. آنان می‌گویند نبود ترانسپورت هوایی، سفرهای طولانی و دشوار زمینی را به‌همراه داشته است.

بدخشانیان خواستار از سرگیری پروازهای شرکت‌های هوایی هستند که پیش از حاکمیت طالبان برقرار بود.

با گذشت سه سال از توقف پروازهای هوایی بین بدخشان و کابل تحت حاکمیت طالبان، مردم بدخشان همچنان با مشکلات زیادی به دلیل نبود حمل‌ونقل هوایی روبه‌رو هستند.

مسیر زمینی فیض‌آباد به کابل، که بیش از ۱۰ ساعت طول می‌کشد، به‌دلیل وضعیت نامناسب جاده‌ها، ناامنی و شرایط سخت طبیعی، برای ساکنان این منطقه بسیار چالش‌برانگیز شده است.

نورالله، ۳۳ ساله باشندهٔ شهر فیض‌آباد، در گفت‌وگو با رادیو آزادی توضیح داد که نبود پروازها مشکلات زیادی برای مسافران ایجاد کرده است.

راه های زمینی میان ولسوالی ها و از بدخشان به سایر ولایات غیر معیاری است و با خطرات گوناگون چون تصادفات ترافیکی به همراه است.
راه های زمینی میان ولسوالی ها و از بدخشان به سایر ولایات غیر معیاری است و با خطرات گوناگون چون تصادفات ترافیکی به همراه است.

او از مقام های محلی می خواهد که به این مشکل مردم رسیدگی کنند. نورالله بیشتر می گوید:

"اگر پروازها شروع شود، حتمی یک سهولت است برای مردم بدخشان. حالا که سرک‌ها دور و مسیرها پر از شیب و کوتل هستند، ترانسپورت هوایی می‌تواند خیلی سهولت به وجود بیاورد و مردم از این ناحیه خوشحال شده و استقبال می‌کنند."

نجیب الله یک باشنده بدخشان: خوب است که پرواز ها از سرگرفته شود، راه ها نا امن است.

نورالله یادآور شد که قبل از روی کار آمدن طالبان، شرکت خصوصی "کام ایر" هفته‌ای دو پرواز بین بدخشان و کابل داشت که برای ساکنان ولایات بدخشان و تخار یک مسیر ساده و ایمن‌تر به سمت پایتخت محسوب می‌شد.

نجیب‌الله، یکی دیگر از باشندگان بدخشان، نیز بر ضرورت از سرگیری پروازهای شرکت‌های خصوصی تأکید و از مسئولان می خواهد تا به این مشکل رسیدگی کنند.

"خوب است که پروازها از سر گرفته شود تا مشکلات مردم رفع شود. در مسیر راه نیز ناامنی شده و اموال برخی دکانداران به خطر می‌افتد. در فصل زمستان، سالنگ‌ها بسته می‌شوند و مشکلات زیادی به وجود می‌آید. از این‌رو، از سرگیری پروازها بسیار مهم است."

همچنین، فعالان مدنی بدخشان نیز خواهان بازگشایی پروازها و کاهش قیمت تکت ها هستند. حبیب‌الله پیام، یکی از این فعالان، در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که نبود پروازهای هوایی فشار زیادی بر مردم وارد کرده است:

"در این شکی نیست که اگر پروازهای هوایی وجود داشته باشد، برای مردم سهولت فراهم می‌شود. البته باید نرخ تکت‌ها به‌شکل درست اندازه‌گیری و تعیین شود تا این سهولت به نحو بهتری برای مردم فراهم گردد."

تصویر آرشیف: شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان
تصویر آرشیف: شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان

در زمان حکومت جمهوریت قیمت تکت طیاره هفت هزار افغانی بود.

با وجود تلاش‌های فراوان برای مصاحبه، سخنگوی والی و رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان از اظهار نظر خودداری کردند.

مسافت بین بدخشان و کابل بیش از ۶۳۰ کیلومتر است و مسافران زمینی باید از پنج ولایت عبور کنند، که سفر زمینی به حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد.

قبل از سقوط جمهوری افغانستان، پروازهای "کام ایر" راه سریع‌تر و امن‌تر برای این مسیر بود، اما پس از به قدرت رسیدن طالبان در بیش از سه سال گذشته، این پروازها متوقف شدند و ساکنان بدخشان همچنان با مشکلات مسافرتی مواجه‌اند.

گزارشگر: نعمت الله احمدی

XS
SM
MD
LG