لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

بورسیه‌های تحصیلی اندونیزیا به افغان‌ها؛ دانشجویان: به افراد واجد شرایط داده شود


آرشیف، نمایی از شهر جاکارتا پایتخت اندونیزیا، تصویر جنبۀ تزئینی دارد.
آرشیف، نمایی از شهر جاکارتا پایتخت اندونیزیا، تصویر جنبۀ تزئینی دارد.

برخی از دانشجویان در افغانستان با استقبال از ارائه بورسیه‌های تحصیلی اندونیزیا که به حمایت قطر به جوانان در افغانستان ارائه می‌شود، می‌گویند امیدوارند این بورسیه‌ها به افراد شایسته و واجد شرایط در نظر گرفته شود.

آنان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند این بورسیه‌ها در شرایط فعلی‌که ادامه تحصیل با مشکلاتی در افغانستان به همراه است، کمک کننده است.

صمیم محصل یک پوهنتون درشهر کابل گفت: "در شرایط کنونی بورسیه‌های خارجی‌که برای محصلین افغان ارائه می‌شود خوب است، به خاطری‌که در شرایط فعلی در کشور مشکلات است و دانشجویان نمی‌تواند به درستی درس خود را به اتمام برسانند، اگر چنین بورسیه‌ها باشد می‌توانند به فکر جمع تحصیلات خود را ادامه بدهند."

حکومت‌های قطر و اندونیزیا به تازه‌گی تفاهمنامۀ را به حمایت مالی قطر برای ارائه بورسیه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل جوانان افغانستان دراندونیزیا امضا کرده‌اند.

آرشیف، نمایی از شهر دوحه پایتخت قطر، تصویر جنبۀ تزئینی دارد.
آرشیف، نمایی از شهر دوحه پایتخت قطر، تصویر جنبۀ تزئینی دارد.

وزارت خارجه قطر در اعلامیۀ روز یکشنبه «۲۰ اکتوبر» در وب‌سایت اش هدف ارائه این بورسیه‌ها را
چهارچوبی برای همکاری در زمینه آموزش و ارتقای ظرفیت‌های تحصیلی جوانان در افغانستان خوانده است.

در اعلامیه به نقل از جانب اندونیزیا آمده که گفته رفع بحران جاری در افغانستان نیاز فوری به آموزش به ویژه برای زنان و دختران افغان دارد و اندونیزیا مسیرهای تحصیلی را برای آنان فراهم می‌کند.

با آن‌که مشخص گفته نشده که در این بورسیه‌ها سهمی برای دختران دانشجوی افغان که از ادامه تحصیلات در افغانستان باز مانده اند در نظر گرفته شده یا نه، اما برخی از این دختران می‌گویند اعطای چنین بورسیه‌های تحصیلی به دختران مؤثر است.

فوزیه که محصل رشته انجنیری پوهنتون کابل بود در صحبت با رادیو آزادی گفت: "زحمت‌های که کشیدیم حیف شد و به خاک یکسان شد، دروازه‌های مکتب و پوهنتون‌ها بسته شد، به نظر من یک کار عالی است، در صورتی‌که این کار شود به خصوص به طبقه اناث باشد."

سودابه دانشجوی محروم از ادامه تحصیلات عالی در کابل نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت، درحالی‌که تمام راه‌های تحصیلی از سوی طالبان به روی‌شان بسته شده، این می‌تواند واقعاً یک فرصت عالی باشد: "دسترسی به آموزش عالی به خصوص در این شرایط برای دختران افغان با تفاهمنامۀ که صورت گرفته بین قطر و‌ اندونیزیا یک فرصت طلایی می‌تواند برای دختران افغان باشد، به خصوص درحالی‌که تمام راه‌های تحصیلی به صورت متوسطه و عالی به روی‌شان بسته شده‌است."

آرشیف، دختر افغانی‌که پس از ممنوعیت طالبان بر آموزش دختران، با امید به آینده به آموزش خود در خانه ادامه می‌دهد.
آرشیف، دختر افغانی‌که پس از ممنوعیت طالبان بر آموزش دختران، با امید به آینده به آموزش خود در خانه ادامه می‌دهد.

خواستیم در مورد چگونگی توزیع این بورسیه‌ها از وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان بپرسیم، اما احمد تقی سخنگوی این وزارت به تماس‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

پیش از این ندا محمد ندیم سرپرست این وزارت حکومت طالبان در یک نشست به خبرنگاران گفته بود که پرسش در باره آموزش دختران و زنان تا امر ثانی، در افغانستان ممنوع است.

طالبان با حاکمیت دوباره‌شان در سال ۲۰۲۱، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند و سپس در اواخر سال ۲۰۲۲ رفتن آنان به پوهنتون‌ها را نیز ممنوع قرار دادند.

حکومت طالبان همواره این ممنوعیت‌ها را موقت خوانده و بر ایجاد محیط مناسب تحصیلی مطابق شریعت اسلامی تأکید کرده‌است، درحالی‌که جامعه جهانی و نهادهای حامی حقوق بشر بارها بخاطر محدودیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان از حکومت طالبان انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG