لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

تعلیق بورسیه‌های تحصیلی « چیونینگ» بریتانیا برای افغانستان؛ جوانان افغان نگران این اقدام اند


تصویر آرشیف: دختران دانش آموز افغانستان
تصویر آرشیف: دختران دانش آموز افغانستان

شماری از محصلان دختر در افغانستان، به تعلیق درآمدن پذیرش درخواست محصلان از افغانستان برای بورسیه‌ی تحصیلی چیونینگ (Chevening) را مأیوس‌کننده می‌خوانند.

حکومت بریتانیا به‌تازگی پذیرش درخواست محصلان از افغانستان برای بورسیه‌ی سال تحصیلی ۲۰۲۵/۲۰۲۶ را به حالت تعلیق درآورد.

دلیل این اقدام روشن نشده است.

ثریا خان ۲۵ ساله محصل بود که طالبان به قدرت رسیدند. او از دیسمبر ۲۰۲۲ به این‌سو از رفتن به پوهنتون محروم شده است.

ثریا می‌گوید که به‌دست‌آوردن یک بورسیۀ تحصیلی، بزرگ‌ترین آرمانش است.

اما او می‌گوید که با شنیدن خبر به تعلیق درآمدن پذیرش درخواست محصلان از افغانستان برای بورسیه‌ی تحصیلی «چیونینگ» (Chevening) ناامید شده است:

«در شرایطی که ما در داخل کشور خود اجازه نداریم به پوهنتون برویم و به کسب تحصیل ادامه دهیم و زیر فشار روانی استیم، امید ما به کشورها و بورسیه‌های‌شان است. آن‌ها نه‌تنها شرایط بورسیه‌ها را نرم نمی‌کنند، بلکه بورسیه‌ها را متوقف می‌کنند که بسیار ناامیدکننده است.»

بیرق بریتانیا
بیرق بریتانیا

ثریا یکی از میلیون‌ها دختری است که در افغانستان زیر حاکمیت طالبان از کسب آموزش و تحصیل محروم استند.

در حالی که دخترانی مثل ثریا چشم امید به بورسیه‌های تحصیلی دوخته‌اند، حکومت بریتانیا یک بورسیۀ تحصیلی کلیدی برای محصلان از افغانستان را به حالت تعلیق درآورده است.
در صفحۀ افغانستان بورسیه‌ی تحصیلی چیونینگ (Chevening) به‌تازگی آمده است که در حال حاضر روند درخواست‌ها برای سال تحصیلی ۲۰۲۵/۲۰۲۶ متوقف است.

در ادامه گفته شده است که واجد شرایط بودن برای برنامۀ تحصیلی امسال هنوز زیر غور است و از متقاضیان افغان خواسته شده است که برای کسب اطلاعات تازه، این صفحه را زیر نظر داشته باشند.

پذیرش درخواست‌های محصلان کشورهای دیگر در ششم ماه آگست آغاز شده است.

نعمت ظفر یکی از فارغان بورسیه چیونینگ بریتانیا: ما تلاش می کنیم حکومت بریتانیا را ترغیب کنیم تا بورسیه ها به افغانستان اعطا کند

نعمت ظفر، سرگرم تحصیل در بخش توسعۀ بین‌المللی مقطع دوکتورا در پوهنتون ساسکس بریتانیا و یکی از فارغان دورۀ تحصیلی «چیونینگ» است.

او به رادیو آزادی گفت که در تلاش استند تا مقامات بریتانیا را ترغیب کنند که هرچه زودتر روند پذیرش درخواست‌های محصلان از افغانستان برای این بورسیه را از سرگیرند:

«شخصاً ایمیل فرستادم و گفتم که مردم افغانستان به‌خصوص دختران افغانستان به تحصیل ضرورت دارند و شما جلو تحصیل را می‌گیرید و من شوکه شده‌ام. گفتم که ای‌کاش سهمیۀ افغانستان که ۲۰ تا ۲۵ نفر است، آن را دو برابر می‌کردید و به نام زنان افغانستان این بورسیه‌ها را اختصاص می‌دادید.»

«چیونینگ» برنامۀ تحصیلی بین‌المللی حکومت بریتانیا است که از سوی وزارت خارجۀ این کشور و سازمان‌های همکارش تمویل می‌شود.

این بورسیه‌ی یک‌ساله‌ در بخش کارشناسی ارشد، به محصلان از کشورهای مختلف داده می‌شود.

گزارش شده است که پذیرش درخواست محصلان از کشورهای دیگر مثل سوریه، سودان و روسیه هنوز باز است.

طالبان درافغانستان دروازه های نهادی تحصیلی بالا تر از صنف ششم را به روی دختران و زنان بسته اند.
طالبان درافغانستان دروازه های نهادی تحصیلی بالا تر از صنف ششم را به روی دختران و زنان بسته اند.

در وب‌سایت این بورسیه آمده است که دریافت کامل هزینه‌های تحصیلی و دسترسی به بخشی از باکیفیت‌ترین آموزش در سطح جهان از مزیت‌های انتخاب‌شدن برای این بورسیه است.

در وب‌سایت این بورسیه آمده است: به افرادی که پتانسیل الهام‌بخشیدن، اطلاع‌رسانی و تأثیرگذاری بر تغییرات مثبت را به نمایش می‌گذارند، برای کسب مدرک تحصیلی بریتانیا، فرصت تحصیل در پوهنتون‌های این کشور را فراهم می‌کنند.

در ادامه آمده است، آنانی که برای بورسیه چیونینگ برگزیده می‌شوند، در زمینه‌های متنوع تحصیل می‌کنند و ایده‌های خود را برای تغییرات مثبت در طیف وسیعی از بخش‌ها به اجرا می‌گذارند.

گزارش شده است که گروهی بیش از ۵۰ تن از فارغان افغان دورۀ ماستری «چیونینگ» با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجۀ بریتانیا خواهان وضاحت در مورد این اقدام شده اند.

در نامه، این اقدام، ضربۀ ویرانگر به کسانی خوانده شده است که ایجاد تغییر در جهان، آرزوی‌شان است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG