مشرانو جرگه مسئولان کمیته حالات اضطرار را استجواب کرد

برخی از اعضای مشرانو جرگه می‌گویند، بارش باران‌ها و سرازیرشدن سیلاب‌های اخیر در شماری از ولایات خسارات زیادی را ببار آورد اما برای افراد آسیب دیده تا هنوز کمک‌های لازم صورت نگرفته است.

مشرانو جرگه روز سه شنبه در جلسه عمومی این جرگه اعضای کمیته حالات اضطرار را فرا خواندند و مشکلات مردم در مناطق مختلف را با آنان در میان گذاشتند.

صفی الله هاشمی یکتن از سناتوران ولایت سمنگان در مورد می‌گوید:

"در نتیجه باران‌های خیلی شدید در ولایت سمنگان سیل سرازیر شده شماری از زمین‌های زراعتی را آب برده و تلفات مواشی هم وجود داشته و همچنان ده‌ها و صد‌ها خانه هم تخریب شده می‌خواهم توجه کمیته حالت اضطرار را در زمینه جلب کنم."

وزیر احیا و انکشاف دهات، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، معاون کمیته حالات اضطرار، مسئولان وزارت صحت عامه و شاروالی در جلسه استجوابیه مشرانو جرگه حضور داشتند.

از سوی هم داود غفاری نماینده مردم غور در مشرانو جرگه می‌گوید که سیلاب‌های اخیر برای مردم در این ولایت آسیب‌های زیادی ببار آورده است.

وی گفت:

"دیروز در ولایت غور در چهار ولسوالی و خود مرکز شاهد سیلاب‌های شدید بوده اکثر مردم در بیرون از خانه حتی در سر تپه‌ها بودند تقریباً چهارصد خانه رهایشی را سیل برده تلفات هم گزارش داده شده و من امیدوار هستم که یک هیئت درست و قوی روان کنند."

سیلاب های اخیر در ولایت غور

نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات که عضویت کمیته حالات اضطرار را نیز به عهده دارد می گوید، سیلاب‌های اخیر در ۲۵ ولایت برای مردم خسارات جدی را ببار آورده است.

آقای درانی می‌گوید، آنها تلاش می‌نمایند تا برای آسیب دیدگان کمک‌های لازم برسانند:

به تعداد یکصدو چهارباب خیمه، ۲۵۴۳ بوشکه،۳۲۴سیت آشپزخانه، ۶۶۷تخته کمپل،۲۷۸ عدد سطل، یکبالون گاز، ۱۱۷۳جوره بوت و موزه از طریق برنامه‌های کاری این وزارت توزیع شده است."

از سوی هم محمد اسلم سیاس معاون کمیته حالات اضطرار می‌گوید، پروسه کمک رسانی برای مردم در ولایات مختلف به طور منظم ادامه دارد:

"در مدت یک ماه که گذشت برای ۶۲۸۰ فامیل که از اثر حوادث طبیعی و غیر طبیعی متضرر شده بودند کمک‌های صورت گرفته سایر وزارت‌های که اینجا حضور دارند بگونه که لازم بوده در اوقات مختلف هم در جریان حادثه و هم قبل از حادثه فعالیت‌های خود را انجام داده‌اند."

به اساس معلومات وزارت احیا و انکشاف دهات، در اثر بارش‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در افغانستان ۶۲ تن جانه باخته اند، ۳۲ تن زخمی شده‌اند، ۴۷ کیلومتر سرک تخریب گردیده‌است.

مقامات این وزارت همچنان می‌گویند، ۲۸۴ خانه تخریب شده، حدود ۵۰۰۰ جریب زمین زیر آب قرار گرفته و حدود ۲۰۰۰ مواشی نیز از بین رفته است.

گزارش: فرشته ندا