کریم: توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی نهایی شده‌‎است

هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید، پس از بحث‌های طولانی روی توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی این توافقنامه نهایی گردیده‌است.

امین کریم یک عضو این هیئت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، قرار است توافقنامه نهایی شده امشب یا فردا در اختیار رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه قرار داده شود.

وی گفت:

" توافقنامه بین هیئت حزب اسلامی و جانب دولت گذاشته شد قرار است این سند برای رئیس جمهور و داکتر عبدالله پیشکش شود و قرار است که به احتمال ضعیف فردا با رئیس جمهور ملاقات نمایم تا آنها ملاحظات ارایه نمایند و بعد ما بتوانیم این سند را به رهبری حزب ارسال نمایم."

با آنکه آقای کریم در مورد این سند جزییات بیشتر ارائه نکرد اما گفت، این سند پس از بررسی رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار سپرده می‌شود.

هیئت حزب اسلامی می‌گوید، این پروسه امکان دارد که دو یا سه هفته زمان را در برگیرد تا هر دو طرف به یک توافق نهایی دست یابند و سپس این سند میان رئیس جمهور محمد اشرف غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به امضا برسد.

بحث‌ها روی توافقنامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان از یک و نیم ماه بدینسو جریان دارد.

به گفته اعضای این حزب، شرط اساسی حزب اسلامی بیرون شدن نام حکمتیار و برخی اعضای این حزب از لست سیاه سازمان ملل متحد می‌باشد.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان نیز تائید می‌کند که روی بسیاری موارد طرح توافقنامه میان حزب اسلامی و حکومت توافق صورت گرفته است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

روی بسیاری موارد طرح توافقنامه میان حزب اسلامی و حکومت توافق صورت گرفته است

" با حکمتیار صاحب روی بسیاری موارد توافق صورت گرفته تنها برخی مسایل جزئی باقی مانده و حکومت افغانستان می‌گوید هر خواست آنها اگر مخالف قانون نباشد از سوی حکومت پذیرفته می‌شود و خواست های خلاف قانون از سوی هیچ کس پذیرفته نمی‌شود."

آقای مینه پال در مورد آمدن آقای حکمتیار به کابل جزییات ارایه نکرد اما گفت که صلح یک پروسه است که به وقت نیاز دارد.

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، یکجا شدن حزب اسلامی با پروسه صلح گروهای دیگر مخالف مسلح را تشویق به اینکار می‌کند.

گزارش: فرشته ندا