روسیه می‌خواهد در روند صلح افغانستان همکاری کند

روسیه می‌گوید، حاضر است با کاهش تعزیرات بر طالبان در روند صلح افغانستان همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری ایتارتاس گفته است که کشورش حاضر است تا در ارتباط به کاهش تعزیرات بر طالبان مسلح از خود نرمش نشان دهد به شرط که در تناقض با منافع ملی افغانستان نباشد.

ماریا زخاروا همچنان در مورد وضعیت کنونی افغانستان بخصوص مناطق شمال این کشور ابراز نگرانی کرد زیرا طالبان در شمال افغانستان شماری از ولسوالی‌ها را در اختیار دارند و به گفته وی از آنجا مناطق تحت تسلط حکومت را مورد حملات مرگبار قرار می‌دهند.

خانم زخاروا افزود، تلاش‌های قبلی صلح با طالبان بطور خاص کوشش‌های گروه هماهنگ کننده چهار جانبه تا هنوز به کدام نتیجه نرسیده‌است.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه از سخنگوی وزارت خارجه این کشور نقل قول کرده که می‌گوید، روسیه برای تقویت روند صلح افغانستان آمادۀ کمک است، اما او نگفت که اگر تلاش‌های چین و امریکا نتیجه ندهد، روسیه دست به چه اقداماتی خواهد زد تا صلح در افغانستان تامین شود.

وزارت خارجه روسیه در حالی در پروسه صلح افغانستان پیشنهاد همکاری می‌دهد که روز چهارشنبه نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در اسلام آباد نشست پنجم گروه هماهنگ کننده چهار جانبه را برگزار کردند که تاکنون کدام فیصله مهم آن اعلان نشده‌است.

ماریا زخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه

ماریا زخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه صحبت خود با رسانه‌های این کشور گفتگو های اخیر صلح بین حزب اسلامی و حکومت افغانستان را یک پیشرفت مثبت خواند و اما به گفته وی این گروه در آشتی با حکومت افغانستان، همراه طالبان کدام موقف مشترک ندارد.

همزمان با این، ضمیر کابلوف دیپلومات ارشد و نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان، در صحبت با خبرگزاری انترفکس گفت که مصالحه سیاسی و نظامی بین حزب اسلامی و حکومت افغانستان در وضعیت کنونی این کشور کدام تغییر را به میان نمی آورد. اما ایالات متحدۀ امریکا و ناتو می‌گویند، آنها از پیشرفت در گفتگو ها بین حکومت و حزب اسلامی استقبال می‌کنند.