حامد کرزی: کشته شدن ملا منصور به پروسۀ صلح آسیب رسانده‌است

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

رئیس جمهور سابق افغانستان می‌گوید، کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان آینده روند صلح افغانستان را متضرر نموده‌است.

ملا اختر محمد منصور در نتیجه حمله ۲۱ ماه می طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد.

حامد کرزی گفت، در صورتی موجودیت ارادۀ صلح این کار نباید می‌شد.

وی گفت:
"اگر نیت برای صلح بود، پس این کار باید نمی‌شد. امیدوارم که این به روند صلح صدمه وارد نکند، اما از آنچه که به نظر می‌رسد، این پروسه را آسیب رسانده است."

حامد کرزی در جریان حاکمیت‌اش از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۴ میلادی همیشه با ایالات متحده امریکا روابط خوب نداشت. حامد کرزی با حملات نیروهای هوایی امریکا که تلفات و خسارات زیادی به غیر نظامیان وارد می‌کرد، مخالف بود.

جسد ملا منصور در یکی از شفاخانه های پاکستان

اما کابل و واشنگتن ابراز امیدواری کرده اند که کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر سابق طالبان پروسه صلح را تسریع بخشد.

ملا اختر محمد منصور با مذاکرات صلح مخالفت داشت.

اما حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در ادامه مصاحبه با رادیو مشال گفت، عکس‌العمل‌ها از سوی طالبان، حکومت پاکستان و طرفین درگیر نشان دهندۀ آنست که این اتفاق پروسه صلح بین حکومت و طالبان افغان را تخریب کرده‌است.

وی افزود:
"اگر مسئله صلح افغانستان موضوع فی ما بین افغانان است، پس چرا امریکا، پاکستان، چین خود را شریک آن می‌دانند؟ اشتراک این کشور‌ها در پروسیه صلح ثابت می‌کند که مشکل ما در خارج افغانستان بوده و خارجی است. به خاطر اینکه مسئله یک مشکل خارجی است، پس خارجی‌های دیگر هستند که قوی بوده و هم نفوذ دارند. کشور‌های مانند، هند، ایران و روسیه باید شامل پروسه صلح افغانستان شوند تا نتایج دقیق بدست آید."

حامد کرزی در دوران ریاست جمهوری‌اش با هند روابط خیلی نزدیک داشت و گفته می‌شود که روابط‌ اش با مسکو نیز نیک بود.