۹۵مین سالگرد تأسیس قوای هوایی افغانستان تجلیل شد

وزارت دفاع افغانستان نود و پنجمین سالگرد تاسیس قوای هوایی این کشور را تجلیل کرد و برخی افسران را مورد تقدیرقرار داد.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان روز چهارشنبه در مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود گفت، نیروهای امنیتی افغان اخیراً دست آوردهای زیادی داشته و به خودکفایی نزدیک شده‎اند.

آقای حبیبی در این مراسم همچنان گفت که نیروهای هوایی افغانستان از توانایی‎ها و امکانات خوب برخوردارشده‎اند.

وی افزود:

"نیروهای نظامی ما بخصوص نظامیان هوایی ما نسبت به سال گذشته رشد کرده‎اند، ما در شمال جنوب، مرکز و یا هر نقطه از افغانستان را که بخواهیم با قوت خود در برابر دشمن ایستادگی کرده می‎توانیم، قوای هوایی حامی نیروهای زمینی‎است."

نود و پنج سال پیش از امروز قوای هوایی افغانستان در زمان شاه امان الله خان ایجاد شد و پس از فراز و نشیب‎های زیاد اکنون دوباره این نیروها در حال رشد و تقویت شدن است.

قوای هوایی افغانسان در زمان شاه امان الله خان ایجاد شد.

این قوا در سال ۱۳۰۰ خورشیدی توسط شاه آنوقت تأسیس شد و شماری از افغان‎ها برای تحصیل به ایتالیا و جرمنی فرستاده شدند.

براساس معلومات وزارت دفاع افغانستان قوای هوایی در زمان ریاست جمهوری سردار محمد داود خان تقویت شد و حتی کشورهای همسایه از آن هراس داشتند.

اما این نیروها پس از جنگ‎های داخلی نه تنها تضعیف گردیدند بل شماری از طیارات جنگی به کشورهای دیگر ربوده شد و همه امکانات این قوای به خاک یکسان گردید.

در سال‎های اخیر به همکاری جامعه جهانی و متحدین افغانستان باری دیگر تلاش‎ها برای تقویت نیروهای هوایی افغانستان آغاز گردیده‎است.

عبدالوهاب وردک قومندان قوای هوایی می‎گوید که در حال حاضر افغانستان حدود ۱۴۰ طیاره و بیش از ۳۵ هیلی کوپتر در اختیار دارد و به گفته وی روز چهارشنبه نیز ۴ فروند هلیکوپتر نوعMD-530 نیز از طرف امریکا به قوای هوایی این‎کشور کمک شده‎است.

وردک: ر حال حاضر افغانستان حدود ۱۴۰ طیاره و بیش از ۳۵ هیلی کوپتر در اختیار دارد.

وی افزود:

"در سال ۱۳۷۱ زوال قوای هوایی و مدافع هوایی آغاز شد و پس از ۲۰۰۸ به آن توجه شد و حال رو به انکشاف است."

آقای وردک می‎گوید که شماری از افسران قوای هوایی در امریکا، جمهوری چک، امارات متحده عربی و هند آموزش دیده‎اند و بر علاوه آن در اکادمی نظامی نیز به آموزش ادامه می‎دهند.

در عین حال عبدالله حبیبی وزیر دفاع می‎گوید که جامعه جهانی در نشست وارسا نیز برای چهار سال دیگر از نیروهای امنیتی افغانستان اعلام حمایت کرده و در این مدت قوای هوایی به خودکفایی خواهد رسید.

گزارش از تمیم اخگر