سیاستمداران افغانستان خروج قبل از وقت نیروهای خارجی را اشتباه می‌خوانند

در سال 2014 میلادی در حالی نیروهای محاربوی امریکا از افغانستان بیرون شدند که افغانستان با تهدید جدی ترویزم مواجه بود، جنگ در ولایات مختلف افغانستان شدت گرفته بود و نیروهای افغان نیاز جدی به تجهیز داشتند.

برخی از سیاستمداران و اعضای کابینه حکومت پیشین افغانستان، خروج قبل از وقت نیرو های نظامی امریکا از افغانستان را یک اشتباه بزرگ می‌دانند.

پانزده سال قبل در همین روز زمانیکه مرکز تجارت جهانی در نیویارک و ساختمان وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون مورد حملات تروریستی قرار گرفت، جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین امریکا، در یک اقدام اضطراری، تصمیم گرفت تا هزاران تن از سربازان امریکایی را به هدف مبارزه علیه تروریزم به افغانستان اعزام بدارد.

هر چند مقامات امریکایی تأکید می‌دارند که خروج نیرو های امریکا از افغانستان نظر به وضعیت امنیتی بگونه تدریجی صورت خواهد گرفت اما در سال ۲۰۱۴ میلادی بخش اعظم نیروهای محاربوی امریکا از افغانستان بیرون شدند.

جاوید لودین معین سیاسی پیشین وزارت خارجه افغانستان می‌گوید در نخست همه به این عقیده بودند که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جنگ در افغانستان خاتمه خواهد یافت اما برعکس جنگ تا امروز نیز ادامه دارد.

آقای لودین در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که افغان‌ها توقع ندارد تا نیرو های امریکایدر دراز مدت در اینجا باقی بماند اما توقع برده می‌شد تا امریکا در قسمت تجهیز و آموزش نیرو های افغان سهم اش را ادا نماید که آن هم نا تمام گذاشته شد:

جاوید لودین معین سیاسی پیشین وزارت خارجه افغانستان

"در آن وضعیت تصمیم امریکایی ها قبل از وقت و اشتباه بود، و این اشتبای خود را امریکایی ها هم درک کرده اند، ما اصلاً به این فکر نبودیم که آنان در دراز مدت به افغانستان باقی بمانند ما تنها همینقدر توقع داشتیم که قوای افغانستان را به مرحله برسانند که خود آنها بتوانند از افغانستان دفاع نمایند."

آقای لودین می‌گوید مهم این است تا امریکا و متحدین اش، افغانستان را که با یک چنگ پیچیده درگیر است کمک نماید.

از سوی دیگر شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین افغانستان می‌گوید که خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در کنار سایر مشکلات تأثیر منفی بالای روحیه نیرو های افغان نیز بجا گذاشت.

آقای کریمی در صحبت با رادیو آزادی گفت زمانیکه امریکایی ها از افغانستان بیرون شدند مخالفین مسلح حملات شانرا به دلیل اینکه گویا نیروهای بین المللی را در افغانستان به شکست مواجه ساخته اند، شدت بخشیدند، در حالیکه واقعیت چنین نبود:

شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین افغانستان

"خروج آنان تا حدی زیاد بالای قوت‌های امنیتی ما تأثیر گذاشت هرچند در وظیفه کدام تغییر رونما نشد و نیروهای افغان با شجاعت مقاومت کردند که تا حال هم مقاومت می‌کنند اما تأثیرات منفی بجا گذاشت باید نیروهای بین المللی خارج نمی‌شدند."

آقای کریمی می‌گوید گرچه نیروهای افغان اکنون آماده دفاع از خاک خود هستند، اما کمک نیروهای بین المللی به دلیلی مؤثر است که مخالفین مسلح افغانستان نیز از سوی حامیان خارجی شان بخصوص پاکستان حمایت می‌شوند.

اینکه تعداد زیاد از نیرو های خارجی بخصوص نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شدند اقدام بجا بود یا خیر؟ و تأثیرات آن چه بود؟ از دفتر مطبوعاتی مأموریت حمایت قاطع در کابل پرسیدیم.

در ایمیل که از سوی دفتر مطبوعاتی مأموریت حمایت قاطع در کابل به رادیو آزادی فرستاده شده گفته شده است که هر چند برخ اعظم نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شدند اما آنان با تعهدات خود با دولت و مردم افغانستان متعهد اند.

مأموریت حمایت قاطع می‌گوید که ناتو و امریکا در دراز مدت به کمک‌های خود با نیروهای افغان ادامه می‌دهد تا نیروهای افغان به صورت درست از مردم و خاک خود دفاع نمایند.

میخایل لوهورن رئیس روابط عامه دفتر مأموریت حمایت قاطع در کابل:

"من بجای اینکه در مورد ارقام نیروهای امریکایی در افغانستان اشاره نمایم می‌خواهم بگویم که تعهد ناتو و امریکا با افغانستان متداوم است. از سال ۲۰۰۱ بدینسو ناتو و امریکا هر دو در افغانستان تلاش بر این دارند که افغانستان به مرکز تروریستان مبدل نشود و به تلاش هایشان در آینده نیز ادامه می‌دهند."

در سال ۲۰۱۴ بخش بزرگ حدود یکصدو سی هزار نیروی امریکایی از افغانستان بیرون شدند اما با وخیم شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، بارک اوباما رئیس جمهور امریکا ده هزار سرباز امریکایی را در افغانستان نگهداشت.

هم اکنون در کنار نیرو های امریکایی، ۳۰۰۰ سرباز کشور های عضو ناتو در چوکات مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند که وظیفه اصلی آنان حمایت، آموزش و مشوره به نیروهای امنیتی افغان است.

اما در این اواخر با متشنج شدن وضعیت امنیتی در افغانستان بار دیگر بارک اوباما رئیس جمهور امریکا به نیروهای خود اجازه داد تا در عملیات محاربوی در کنار نیروهای امنیتی افغان سهیم شوند.

در این حال عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد پیشین بدین باور است که در افغانستان قصداً چنین حالت بمیان آمده است اگر نیروهای خارجی در افغانستان باقی بماند یا خیر، مشکل همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد پیشین افغانستان

آقای ارغندیوال در صحبت با رادیو آزادی گفت که افغان‌ها باید درک کنند که هیچ کس غم خوار آنان نیست باید با شجاعت، صبر و تدبیر مشکلات خود را حل نمایند:

"بدبختانه حالات طور بمیان آمد که ما مجبور بودیم نیروهای خارجی در افغانستان حضور نداشته باشند، وضعیت در آن زمان رو به وخامت بود اما در عین زمان می‌دانیم که این نیروها به دلیل ثبات افغانستان نه بلکه بخاطر منافع خود اینجا آمده‌اند."

همه بدین عقیده اند که خروج بدون تدبیر نیروهای امریکایی از افغانستان امریکایی‌ها و افغان‌ها را متضرر ساخته است اما مأموریت حمایت قاطع در کابل می‌گوید که نیروهای امریکایی با در نظر داشت افزایش ظرفیت و تقویت نیروهای افغان، از افغانستان خارج شدند.

شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین افغانستان می‌گوید تقویت نیروهای افغان، همبستگی ملی، همدیگر پذیری، حوصله مندی از سوی حکومت و اتخاذ سیاست با تدبیر که ضامن منافع ملی افغانستان در روابط با امریکا و کشورهای دیگر باشد را در جهت تحکیم صلح و ثبات در افغانستان، مهم می‌داند.

حمیرا الکوزی