امریکا ۷۹۱ میلیون دالر با حکومت افغانستان کمک کرد

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان با هربرت سمیت رئیس اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در جریان امضای تفاهمنامه

تفاهمنامه نزدیک به هشت صد میلیون دالری که جز از تعهدات ایالات متحده امریکا در نشست بروکسل است با وزارت مالیه این کشور به امضا رسید.

کمک ۷۹۱ میلیون دالری ایالات متحده امریکا برای حمایت از اهداف ستراتیژیک، سکتور اقتصادی بخصوص سکتور خصوصی، حکومتداری خوب و در بخش‌های معارف، تحصیلات عالی و صحت به مصرف خواهد رسید.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان روز دوشنبه در نشست خبری در کابل با ابراز این مطلب گفت، نزدیک به پنجاه درصد این کمک از طریق بودجه ملی به مصرف خواهد رسید.

حکیمی: نزدیک به پنجاه درصد این کمک از طریق بودجه ملی به مصرف خواهد رسید.

وی افزود:

"این مبلغ ۷۹۱ میلیون دالر امریکایی در چهار بخش به مصرف می‌رسد، نزدیک به پنجاه درصد آن از طریق بودجه افغانستان که کمک‌های اختیاری خواهد بود به مصرف خواهد رسید و قسمت دیگر آن از طریق دیگر موسسات بین‌المللی که با اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده قراردادها دارند مصرف خواهد شد."

آقای حکیمی می‌گوید، این پول و پس از این همه کمک‌ها با افغانستان بر اساس پاسخ دهی متقابل که یکی از خواست‌های جامعه جهانی از حکومت این کشور است، مصرف خواهد شد.

آوردن اصلاحات اداری، افزایش میزان عواید داخلی، رسیدن به خودکفایی و تأمین حقوق زن موارد اند که حکومت در مورد آن در نشست بروکسل با جامعه جهانی تعهد کرده‌است.

نشست بروکسل در مورد افغانستان در چهارم و پنجم ماه روان میلادی در بروکسل برگزار شد و جامعه جهانی در آن ۱۵ اعشاریه ۲ میلیارد دالر کمک را تا چهار سال آینده با این کشور تعهد کرد.

در این حال هربرت سمیت رئیس اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در افغانستان قبل از امضای این تفاهمنامه گفت، ۷۹۱ میلیون دالر کمک امریکا جز تعهدات این کشور در نشست بروکسل است.

هربرت: ۷۹۱ میلیون دالر کمک امریکا جز تعهدات این کشور در نشست بروکسل است.

وی گفت:

"تفاهمنامه‌های که بزودی امضا خواهیم کرد جز تعهدات ایالات متحده در نشست بروکسل است و این نمایانگر تعهد امریکا در حمایت از افغانستان است."

آقای سمیت می‌گوید، رهبران افغان به آینده بهتر افغانستان متحد هستند و امریکا مشترکاً با آنان برای خودکفایی این کشور کار می‌کند.

در عین حال وزارت مالیه افغانستان، از مصرف این کمک با شفافیت کامل اطمینان داده می‌گوید، آنان در قبال مصرف نزدیک به پنجاه درصد از بودجه ملی پاسخگو خواهند بود.

گزارش از تمیم اخگر