میلبن: تلاش‌های صلح در افغانستان بطور بی‌سابقه بیشتر شده‌است

فرانس مایکل میلبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان

اتحادیه اروپا می‌گوید، بخاطر تأمین صلح و مصالحه در افغانستان فرصت‌های زیادی موجود است و باید از آن استفاده شود.

فرانس مایکل میلبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید، در مقایسه به ده سال گذشته تلاش‌ها بخاطر صلح و مصالحه در ۱۸ ماه گذشته بیشتر صورت گرفته‌است.

وی روز چهارشنبه در نشست تحت نام "رویکرد آینده مشترک برای مصالحه در افغانستان" گفت، با آنکه این راه پستی‌ها و بلندی‌های زیادی دارد اما امضا تفاهم‌نامه صلح با حزب اسلامی نشان‌دهنده اینست که صلح در افغانستان امکان‌پذیر است.

میلبن: پروسه صلح با حزب اسلامی اعتماد مردم را بیشتر ساخته است.

وی گفت:

"از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی یک فرصت بسیار خوب بخاطر صلح به میان آمده‌است با آنکه این راه دشوار است اما ما در این بخش فعالیت‌های زیادی را مشاهده کردیم چنانچه تلاش‌ها بخاطر صلح در مقایسه با ده سال گذشته در این ۱۸ ماه گذشته بیشتر صورت گرفته‌است."

آقای میلبن می‌گوید، پروسه صلح با حزب اسلامی اعتماد مردم را بیشتر ساخته‌است که صلح با سایر گروه‌های مخالف نیز مسلح امکان‌پذیر است، اما وی تأکید می‎کند که تمام این تلاش‌ها تنها روی صفحه کاغذ نباید باشد.

اتحادیه اروپا در حالی تلاش‌ها بخاطر صلح را بی‌سابقه می‌داند که حکومت افغانستان حدود سه ماه قبل با حزب اسلامی تفاهم‌نامه صلح را امضا کرد.

با آنکه سلسلۀ گفتگوهای رو به رو با طالبان مسلح میان پاکستان، افغانستان، چین و امریکا آغاز شد، اما به دلایل مختلف به تأخیر افتاد.

از سوی هم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می‎گوید، اهمیت صلح و ثبات در افغانستان به سطح جهانی خوب درک شده و حکومت این کشور نیز بخاطر صلح دروازه‌هایش را کشوده‌است.

آقای عبدالله همچنان گفت، با این همه مخالفین مسلح در افغانستان هنوز هم از سوی یکی از کشورهای همسایه حمایت می‌شود و آن کشور در ۱۵ سال گذشته ندانسته که جنگ چه عواقب بدی در قبال دارد.

عبدالله: اهمیت صلح و ثبات در افغانستان به سطح جهانی خوب درک شده و حکومت این کشور نیز بخاطر صلح دروازه‌هایش را کشوده‌است.

وی افزود:

"در این ۱۵ سال گذشته چنین یک حالتی نیامد که همسایه ما به این معتقد شود که با حمایت از گروه‌های که در جنگ هستند نه‌تنها منافع افغانستان بلکه منافع هیچ کشور تأمین نمی‌شود این‌هم ضرورت یک دیالوگ دیگر را دارد. هنوز هم آن‌هایی که در افغانستان جنگ می‌کنند، حمایت می‌شوند."

عبدالله عبدالله با آن‌که نام کدام کشور را نگرفته اما پیش از این در چنین مسایل بار‌ها از پاکستان یاد آور شده‌است.

در عین حال اتحادیه اروپا می‌گوید، در نشست بروکسل روی راهکارها بخاطر کامیاب شدن پروسه صلح بیشتر تأکید شده و اتحادیه اروپا از پروسه صلح در افغانستان حمایت می‌نماید و همچنان استفاده از تجارب کشورهای مختلف در این بخش برای افغانستان مفید تمام خواهد شد.

گزارش: فرشته ندا