مقامات: نظر به نتایج ابتدایی حمله کندهار در کویته طرحریزی شده بود

یک هفته پس از انفجار مرگبار در شهر کندهار، چندین تیم برای تحقیق مؤظف شده‌اند.

ریاست امنیت ملی می‌گوید، نشانه‌های ابتدایی می‌رسانند که این رویداد در کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان طرح‌ریزی شده‌بود.

این اداره از یافته‌ها و تحقیقاتش، جزئیات بیشتر نداده اما گفته‌است، برنامه حمله کندهار در یک مدرسه کویته ترتیب شده بود.

مقام‌های امنیتی افغان نیز می‌گویند، تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که حمله مرگبار در ولایت کندهار در بیرون افغانستان طرح‌ریزی شده بود.

در نتیجه انفجار سه شنبه گذشته که در مهمانخانه ولایت کندهار رخ داد، ۱۲ تن از افغان‌ها به شمول معاون والی و ۵ دیپلومات امارات متحده عربی کشته شدند.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان می‌گوید، هیئت ارشد تحقیق با شرکت ارگان‌های امنیتی و در همکاری با هیئت امارات متحده عربی و نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی مؤظف شده‌اند تا در مورد رویداد کندهار تحقیقات همه‌جانبه کنند.

صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار ناوقت دیشب به رادیو آزادی گفت، سه هیئت جداگانه در مورد این رویداد تحقیق خواهند کرد.

خپلواک: سه هیئت جداگانه در مورد رویداد کندهار تحقیق خواهند کرد.

وی گفت:

"تیم‌های بررسی از کابل هم آمده‌اند که فعلاً هم در کندهار استند و یک تیم بررسی از امارات متحده عربی هم آمده‌است که بررسی کنند. ولی گفته نمی‌توانیم که این بررسی چقدر طول می‌کشد."

سخنگوی والی کندهار از نتایج ابتدایی تحقیق ابراز بی‌خبری کرد و گفت که تا هنوز تحقیقات تکمیل نشده‌است.

صمیم خپلواک افزود که در رأس هیئت تحقیق، داود گلزار مشاور رئیس جمهور افغانستان قرار دارد که به کندهار رسیده‌است.

وی افزود:

"یک هیئت مختلط که در رأس آن داود گلزار مشاور رئیس جمهور قرار دارد، دیروز به کندهار رسید. در این هیئت نماینده‌های وزارت داخله، وزارت دفاع، ریاست عمومی امنیت ملی و لوی سارنوالی شامل اند."

رئیس جمهور اشرف غنی روز یکشنبه در صحبت تیلیفونی با قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان گفت، حملات اخیر در افغانستان را به شمول انفجار کندهار، تندروان مسلح که در پاکستان مرکز دارند، انجام دادند و اسلام‌آباد در برابر آن‌ها هیچ اقدامی نکرده‌است.

لوی درستیز اردوی پاکستان این حملات را نکوهش و با افغان‌ها ابراز همدردی کرد.

قمر جاوید باجوه گفت که پاکستان بدون تبعیض، بر ضد تمامی تروریستان عملیات می‌کند.

در این میان مقامات ریاست عمومی امنیت ملی در یک خبرنامه گفته‌اند، بر اساس نشانه‌های ابتدایی، حمله اخیر در کندهار در بیرون افغانستان طرح‌ریزی شده‌بود.

به گفته این مقامات، پلان اصلی این رویداد در کویته و مدرسۀ تحت نام مولوی احمد کندهاری ریخته شده‌بود.

بر اساس ادعای مقامات ریاست عمومی امنیت ملی، این مدرسه مرکز آموزش انتحار کننده‌هاست.

حملات اخیر در کابل، کندهار و هلمند واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و به این خاطر دو روز عزای عمومی هم در افغانستان اعلان شد.

دیشب تیم‌های ملی کرکت افغانستان و امارات متحده عربی، پیش از آغاز مسابقه‌شان در ابوظبی، به‌خاطر قربانیان سه رویداد مرگبار، برای یک دقیقه سکوت کردند.

گزارش: جاوید نعیمی