نی: رسیدگی به فقط ۲۴ مورد قضیه قتل و خشونت خبرنگاران بسنده نیست

جسد نعمت الله زهیر یک تن از خبرنگاران افغان که در سال ۲۰۱۶ در اثر یک انفجار در هلمند کشته شد.

دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان اعلام نتایج رسیدگی به ۲۴ مورد قضیه قتل و خشونت خبرنگاران را از سوی حکومت، قناعت‌بخش نمی‌داند.

نی یا حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان هرچند بررسی دوسیه خبرنگاران را از سوی حکومت یک گام برای آغاز رسیدگی به قضایای قتل و خشونت علیه خبرنگاران در کشور می‌خواند، اما در بیشتر از یک سال گذشته رسیدگی از میان ۵۰۰ قضیه صرف به ۲۴ قضیه را بسنده نمی‌داند.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی این نهاد روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت، گزارش که لوی سارنوالی و وزارت امور داخله از چگونگی رسیدگی به قضایای خشونت و قتل خبرنگاران به این نهاد سپرده‌اند در آن گفته شده‌است که از ۱۷۹ مورد قتل، تنها به شش مورد آن رسیدگی شده‌است که این خود نشان‌دهنده کم‌کاری در برابر قضایای خبرنگاران است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی

وی گفت:

"این می‌تواند نشان دهد که به این موارد چقدر حکومت افغانستان به دیده کم می‌نگرند، باور ما این‌است که کار زیاد نیاز است و حکومت باید به این بسنده نکند."

رئیس اجرایی این نهاد می‌گوید، در بین سال‌های ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۴، ۵۰۰ مورد گوناگون قتل و خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان رخ داده‌است و به‌گفته این نهاد رسانه‌یی، رسیدگی به بخش اندک آن صورت گرفته‌است که مورد قبول جامعه رسانه‌یی افغانستان نمی‌باشد.

آقای خلوتگر تأکید می‌ورزد که اگر رسیدگی به موارد قتل و خشونت علیه خبرنگاران از سوی حکومت این‌گونه باشد، برای نهاد‌های حامی رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان پذیرفتنی نیست.

به‌گفته نهاد‌های حامی رسانه‌های آزاد افغانستان، در سال‌های پسین چندین خبرنگار افغانستان در میدان‌های نبرد و یا هم از سوی طالبان مسلح به‌گونه عمدی آماج قرار گرفته‌اند که این همه نگرانی‌های جدی را به همراه داشته است.

این نهاد در حالی از رسیدگی به قضایای خشونت و قتل خبرنگاران در کشور سخن می‌زند که روز چهارشنبه بر اساس گزارش‌ها گروهی از مهاجمان بر دفتر ولایتی رادیو تلویزیون ملی در ولایت ننگرهار حمله کردند که در آن شش تن کشته و هفت تن دیگر زخم برداشتند و مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته‌است.

با این همه، دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، حکومت به حمایت، مصونیت و حفاظت از خبرنگاران متعهد است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

اما این‌که چرا به تمامی قضایا در این یک سال رسیدگی نشده چنین پاسخ می‌دهد:

"حکومت برای آزادی بیان متعهد است، شما می‌دانید که قضایا مراحل و پیچیدگی‌های خود را دارد لوی سارنوالی تمامی گزارش خود را به حکومت سپرده‌است، دیگر دوسیه‌ها نیز بررسی می‌شوند و ما برای حمایت از آزادی بیان مصونیت خبرنگاران را مسئولیت ما می‌دانیم."

با این همه، صدیق‌الله توحیدی رئیس اجرایی کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان با تائید گزارش دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، رسیدگی به ۲۴ مورد از کُل قضایا، نشان‌دهنده یک درصد رسیدگی به تمامی موارد خشونت و قتل خبرنگاران در کشور است.

به‌گفته آقای توحیدی، اگر موارد قتل و خشونت در برابر خبرنگاران جدی گرفته نشود، این خطری است بر روحیه خبرنگاران و دستآوردهای ۱۵ سال آزادی بیان.

گزارش: نظیفه محبوبی