امریکا ماه گذشته ۴۶۰ حمله بالای شورشیان در افغانستان انجام داده‎است

ایالات متحده امریکا در ماه اپریل امسال ۴۶۰ حمله هوایی و راکتی را بالای شورشیان در افغانستان انجام داده‎است.

اردوی امریکا بیشترین حمله هوایی و راکتی را علیه شورشیان در پنج سال اخیر در افغانستان، در ماه اپریل انجام داده‎است.

یک سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان می‎گوید این حملات بیشتر برای سرکوب گروه شورشی داعش صورت گرفته‎است.

حملات ماه اپریل اضافه‌تر از دو چند نسبت به ماه مارچ امسال است چون در مجموع ۲۰۳ حمله بمبی، راکتی و سایر سلاح‎ها توسط نیروهای امریکایی در ماه مارچ در افغانستان صورت گرفته بود.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید این‌گونه حملات با قوای هوایی کشور هماهنگ می‎شوند.

نیروهای امریکایی

سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت نیروهای امریکایی در مناطقی عملیات می‎کنند که قوای هوایی افغانستان به آن‎جاها دسترسی ندارد.

او افزود:

"امریکایی‎ها هیچ حمله را بدون اجازه و هماهنگی با دولت افغانستان اجرا نمی‎کنند. زیرا تمام اهدافی را از سوق و اداره وزارت دفاع و شورای امنیت می‎گیرند و با هماهنگی حملات را اجرا می‎کنند."

در گزارشی که خبرگزاری رویترز در همین مورد نشر کرده، می‎گوید که به‌طور مقایسه‌یی، تعداد حملات هوایی و راکتی ماه اپریل امسال از سوی نیروهای امریکایی در مقایسه با اپریل پارسال، هفت مرتبه افزایش یافته‎است.

اردوی امریکا یک ماه پیش با بزرگترین بمب غیر هسته‌یی که به نام مادر تمام بمب‎ها معرفی شده، گروه داعش را در شرق افغانستان هدف قرار داد.

این بمب نزدیک به ۱۰ تنُ وزن داشت.

مادر بمب ها

وزیری گفت حملات هوایی و راکتی نیروهای امریکایی در سرکوب شورشیان مؤثر بوده‎است.

او همچنان از مناطقی نام گرفت که حملات نیروهای امریکایی در آن‎جا صورت گرفته‎اند:

"آن‎ها حملات خود را در ولایت ننگرهار خصوصاً در ولسوالی‎های شینوار که زیادتر داعش در آن‎جا فعال بود، اجرا کردند. در نورستان، کنر، کندز، بدخشان، فاریاب، سرپل، ارزگان، پکتیکا، غزنی و اکثراً در ولایاتی افغانستان، اهدافی را مورد حمله قرار دادند که ما نمی‎توانستیم رسیدگی کنیم و آن‎ها رسیدگی کردند."

در عین حال بل سالوین «Bill Salvin» سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته که افزایش در حملات به هدف رساندن کمک‎های هوایی به نیروهای افغان صورت گرفته‎است.

به‌گفته آقای سالوین، دو عامل عمده به خاطر افزایش حملات هوایی و راکتی وجود دارد.

نخست این‎که به‌گفته وی بهار و فصل جنگ‎ها آغاز شده‌است.

دوم این‎که جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو گفته‎است که هدف در سال ۲۰۱۷، نابودی گروه داعش در افغانستان است، بناً این هدف نیاز به عملیات و تلاش‎های استراتژیک بیشتر دارد.

در ماه اپریل امسال همچنان، ۹۲ حمله ضد تروریزم در افغانستان از سوی امریکا صورت گرفته که این ارقام در ماه مارچ به ۵۵ حمله می‎رسید.

بر اساس گزارش که سازمان ملل‌متحد نشر کرده، در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، ۷۲ غیر نظامی در نتیجه عملیات نیروهای امریکایی و افغان کشته و ۷۶ تن دیگر هم زخم برداشته‎اند.

گزارش: جاوید نعیمی