لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

وزارت دفاع: داعش بخاطر اثبات حضورش بر تاسیسات عامه حمله می‎کند


به دنبال حمله بر ساختمان رادیو تلویزیون ملی در ننگرهار، وزارت دفاع افغانستان می‎گوید گروه داعش را در این ولایت سرکوب کرده‎است.

ایالات متحده امریکا ماه گذشته بزرگترین بمب غیر هسته یی را علیه گروه داعش در ولسوالی آچین ننگرهار استعمال کرد که در نتیجه انفجار آن، ده‎ها رهبر داعش کشته شدند.

اما دیروز گروه داعش حمله گروهی را در جلال آباد انجام داد که در آن شماری از خبرنگاران، غیرنظامیان و نیروهای امنیتی کشته شدند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید گروه داعش در تقریباً تمامی ۲۲ ولسوالی ننگرهار سرکوب شده و این توانایی را ندارد تا مانند گذشته با نیروهای افغان درگیر شود.

با این هم دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت داعش بخاطری که حضورش را برای مردم ثابت کند، بر دفتر رادیو تلویزیون ملی در ننگرهار و سایر تاسیسات عامه حمله می‎کند.

حمله داعش بر تلویزیون ملی ننگرهار
حمله داعش بر تلویزیون ملی ننگرهار

او افزود:

" در افغانستان به صورت عمومی، کمر داعش شکسته‎است، خیلی صدمه دیده و طوری که در گذشته مقاومت می‎کرد. این تاب و توان را ندارد. حالا برای اینکه داعش حضورش را ثابت کند، حملات را انجام می‎دهد که در نتیجه آن مردم و غیرنظامیان کشته می‎شوند."

حمله مسلحانه بر ساختمان رادیو تلویزیون ملی تقریباً سه ساعت ادامه یافت که در نتیجه چهار کارمند این رسانه و دو سرباز افغان کشته شدند و هفده غیرنظامی هم زخم برداشتند.

این حمله خانواده رسانه‎های افغانستان را نگران ساخته زیرا بار نخست نیست که بالای کارمندان رسانه‎ها حمله می‎شود.

رحیم الله سمندر مسئول انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان می‎گوید در میان زخمی‎های رویداد دیروز در شهر جلال آباد، بیش از ده تن از کارمندان رادیو تلویزیون ملی در ننگرهار شامل اند.

آقای سمندر به رادیو آزادی گفت گروه داعش در ننگرهار رادیو دارد و کسانی که در آن رادیو کار می‎کنند، تمامی خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها را می‎شناسند.

سمندر: ننگرهار یکی از ولایت خیلی خطرناک برای کار و فعالیت رسانه هاست.
سمندر: ننگرهار یکی از ولایت خیلی خطرناک برای کار و فعالیت رسانه هاست.

وی ابراز نگرانی کرد که این شناخت، تهدید جدی برای خبرنگاران است.

آقای سمندر افزود:

"ما همیشه با دولت به خصوص مسئولین امنیتی، مشکل ننگرهار را شریک ساختیم و متواتر برای شان واضح ساختیم که ولایت ننگرهار یکی از ولایت خیلی خطرناک برای کار و فعالیت رسانه هاست. متاسفانه هیچ توجهی صورت نگرفت. حضور داعش، گروه‎های مختلف تروریستی، طالبان مسلح در این ولایت خطر جدی برای کار و فعالیت رسانه‎ها بوده‎است."

سال ۲۰۱۶ میلادی برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در افغانستان سال مرگباری بود. در کل در این سال ۱۳ تن از خبرنگاران جان دادند.

به گفته نهادهای دفاع از خبرنگاران، طالبان مسلح حد اقل در ده مورد قتل کارمندان رسانه‎ها دست داشته‎اند.

در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی تا حالا ۶ خبرنگار در افغانستان کشته شده‎اند و ۳۵ حمله بالای خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در کشور صورت گرفته‎است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG