"پروگرام غذایی جهان" به یک میلیون خانواده بی‌بضاعت افغان کمک نقدی می‌کند

پروگرام غذایی جهان یا "دبلیو، اف، پی" در افغانستان می‎گوید در نظر دارد در جریان سال جاری میلادی با یک میلیون خانواده‎های عودت کننده و بی‌جاه شده بی‌بضاعت در این کشور کمک نقدی نماید.

مسئولان این پروگرام روز پنجشنبه برای صدها خانواده ناتوان در کابل کمک نقدی کردند.

مسئولان این پروگرام بر اساس توزیع کمک نقدی به خانواده‎های بی‌بضاعت روز پنجشنبه برای ۳۰۰ خانواده مبلغ شش شش هزار افغانی اهدا نمودند.

وحیدالله امانی سخنگوی دفتر پروگرام غذایی جهان در افغانستان یا "دبلیو، اف، پی" درین مورد گفت:

"این برنامه از اکتوبر سال ۲۰۱۶ آغاز شده و تا حال ادامه دارد و تلاش داریم تا این را بیشتر ادامه دهیم چرا که مهاجرین در حال آمدن هستند و ما می‎خواهیم که بیش از یک میلیون تن را تا اخیر امسال تحت پوشش خود قرار بدهیم اما دونرها و کسانیکه پروژه‎های ما را تمویل می‎کنند امیدواریم که کمک‎های تازه را برای ما برسانند."

بر اساس معلومات پروگرام غذایی جهان آنان برای خانواده‎های بی‌بضاعت که از خارج عودت کرده و اسناد مؤثق مهاجرت داشته باشند و مسئولان سرحدی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان آن را تصدیق کرده باشد تا سه ماه در هر ماه مبلغ شش هزار افغانی کمک می‎کند.

مسئولان این پروگرام همچنان گفتند خانواده‎های که به اثر نا امنی از مناطق‌شان بی‌جا شده با داشتن اسناد مؤثق از این کمک‎ها مستفید می‎گردند.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان سال گذشته بیش از یک میلیون افغان از ایران و پاکستان به کشور برگشت کرده‎اند.

این وزارت می‎گوید که در حال حاضر یک میلیون و پنجصد هزار مهاجر راجستر شده و حدود هفت صد هزار افغان غیر را جستر شده در پاکستان وجود دارند.

به‌گفته حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان از آغاز سال جاری تا حال بیش از ۲۰۰۰۰ مهاجر از ایران و پاکستان از راه‎های نیمروز و تورخم به کشور عودت کرده که کمک‎های اولیه با آنان صورت گرفته‎است.

بیجا شده‌های افغان

مسئولان این وزارت می‎گویند که برعلاوه این که در سال‎های اخیر هفت صد هزار افغان از اثر نا امنی از مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۰ هزار افغان از مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند در حالی که ارقام دفتر ملل‌متحد در امور مهاجرین این رقم را ۵۵ هزار تن نشان می‎دهد.

خانواده‎های که برای گرفتن کمک پروگرام غذایی جهان آمده بودند به رادیو آزادی گفتند که با توجه به بی‌کاری و بلند رفتن قیمت‎ها در کشور این کمک برای آنان کفایت نمی‎کند.

عمر خان یکی از اعضای این خانواده‎ها می‎گوید.

"این کفایت نمی‎کند زمانی کفایت می‎کرد که بسیار زیاد بود از وقتی که از پاکستان آمدیم آن‎جا مصرف کم بود مگر این‌جا مصرف زیاد است تا حال بل برق را شش ماه می‎شود که تحویل نکرده‎ام بی‌کاری از یک‌سو و قیمتی هم بسیار زیاد است."

مسئولان وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‎گوید تلاش دارند برای حل مشکلات خانواده‎های برگشت کننده و بی‌جا شده کمک مؤسسات مختلف را جلب نمایند.

مهر خدا صبار رئیس کمیته اضطرار این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"وزارت مهاجرین تلاش دارد که از منابع مختلف کمک‎ها را جلب کند و همزمان با دونرها هم صحبت شده و این به اثر تلاش‎های بوده که با دونرها صحبت شده بود دفتر «دبلیو، اف، پی» نیز حاضر است."

سردار خان زدران کارشناس افغان عامل بزرگ مشکلات موجود را نا امنی در کشور می‎داند و می‎گوید حکومت باید در برابر این مشکل مبارزه جدی نماید.

به‌گفته وی تا زمانی‎که در کشور صلح تأمین نگردیده و زمینه کاریابی فراهم نشود، مشکل موجود کاهش نخواهد یافت.

گزارش: جاوید حسن‌زاده